کاهش فروش 8 درصدی سینما در آبان نسبت به مهر

تسنیم/ سینمای ایران در آبان ماه امسال شاهد کاهش 8 درصدی فروش و میزان مخاطبین خود نسبت به مهرماه بود.
فروش سینمای ایران در آبان ماه عبارت است از، 186 میلیارد و 966 میلیون تومان که حاصل از حضور 2 میلیون و 415 هزار و 230 نفر در سالنهای سینما است. همچنین تعداد سانسهای سینما در این ماه 81 هزار و 436 سانس بوده است.
با توجه به فروش 202 میلیارد و 840 میلیون تومانی مهرماه سینمای کشور و حضور 2 میلیون و 636 هزار و 544 نفری در مهرماه، میتوان گفت که افت نزدیک به 8% در سینماهای کشور در آبان ماه را شاهد بودیم که خود این معلول کاهش میزان مخاطبین سینما 8% سینما است. در کل سینما در مهرماه از وضعیت بهتری نسبت به آبان ماه برخوردار بوده است.
در مهرماه «قسطنطنیه»، «یوز» و «مرد عینکی» پرفروشترین فیلم های سینما بودند و در آبان ماه ضمن حفظ رتبه دوم برای «یوز»، «آقای زالو» در جایگاه نخست و «کج پیله» در جایگاه سوم قرار دارد.
باتوجه به خروج فیلم «پیرپسر» از اکران سینماها از 23 مهر که عنوان پرفروشترین فیلم سال را داشت، میتوان یکی از علتهای کاهش فروش را عدم اکران این فیلم در آبان ماه دانست. البته باید گفت که با عبور فروش فیلم «مرد عینکی» از مرز 181 میلیارد تومان که میزان فروش کلی فیلم «پیرپسر» در سال جاری است، این فیلم عنوان پرفروشترین فیلم سال را بدست آورده است. تحلیلی که پدید میآید این است که مخاطبینی که اولویت اولشان سرگرمی در سینما است و این را چه در فیلم تلخ و چه در فیلم شاد دنبال میکنند. نمیتوان به طور قطع گفت تمامی مخاطبینی که فیلم جدی و تلخ «پیرپسر» را تماشا کردهاند و عامل پرفروشترین فیلم سال آن شدند، همان مخاطبین نیز به تماشای فیلم کمدی «مرد عینکی» نشستهاند، اگرچه عموماً سینما مخاطبین یکسان و پای ثابت خود را دارد اما احتمال اینکه بخشی از این تماشاگران با یکدیگر تفاوت داشته باشند بسیار محتمل است. اما در هر حال همانطور که قبلاً در گزارشهای اکران هفتگی اشاره شده است، میتوان شاهد فروش بالای فیلمهای اجتماعی مانند سالهای قبل در سینمای کشور بود.
نکته مهم که باز هم نباید از آن غافل شد، ظرفیت بسیار خوب فروش پویانمایی است؛ «یوز» با حفظ جایگاه دوم در دو ماه پیاپی خود را به عنوان رقیب جدی برای فیلمهای کمدی به عنوان صاحبان گیشه نشان داده و جایگاه خود را تثبیت کرده است. ظرفیتی که میتوان با جدیتر گرفتن آن ضمن جلوگیری از خروج استعدادها و نیروی انسانی صنعت پویانمایی، یکی از کانالهای فروش را در سینمای ایران حفظ کرد و ذائقهسازی فرهنگی ملی و بومی را برای خانوادهها ادامهدار کرد.
فروش کل سینمای کشور تا آخر آبان ماه عبارت است از: یکهزار و 523 میلیارد و 251 میلیون و 310 هزار تومان.


















