تصاویر و وضعیت محوطه سینا در بندر شهید رجایی یکماه پس از حادثه








فارس/ یک ماه از مهار آتشسوزی در بندر شهید رجایی گذشت. حادثهای که در آن 57 نفر جان باختند و بیش از 3 هزار دستگاه خودرو بر اثر شدت انفجار آسیب دیدند و صدها کانتینر با انبوهی کالا در آتش سوختند.
حادثهای که دست کم یک هزار و 500 مجروح به دنبال داشت. دمای هوا در بندرعباس این روزها در میانههای خرداد گرم و سوزان است و آفتاب به شدت میتابد، شاید از 55 درجه هم گذشته باشد. هنوز آثار انفجار بر چهره بندر و ساختمانهای اداری و گمرک و ابنیه به خوبی هویدا است. تیرهای روشنایی بلوارهای منتهی به محوطه سینا همگی نابود شدهاند و بخشی از دیواره بندر هم فرو ریخته که باید بازسازی شود.
در حادثه بندر شهید رجایی، شانس با بندر یار بود. محوطه سینا در ضلع شمال شرقی بندر شهید رجایی و جایی دور از عملیات بندری و محوطههای متراکم دیگر شرکتها واقع شده و لذا آتش و انفجار به دیگر محوطههای پیرامونی، خسارت کمتری زده است. محوطه سینا و تجهیزاتش هنوز مملو از کانتینرهای از هم پاشیده و کالاهایی است که از درون کانتینرها به بیرون ریخته است. انبوهی از موتور کولر گازی، برخی قالبهای کارخانهای، دربهای کنسرو و ... و البته مقادیر زیادی قطعات خودرو از کمکفنر گرفته تا سیبک خودرو و ... که احتمالا وارد شدهاند و در این محوطه قرار داشتهاند و گرفتار آتش شدهاند. انبوهی از کبوتر هم مرتب بر سایه کانتینرها مینشینند و بلند میشوند برنجهای وارداتی که روی زمین ریخته و البته بذر برخی گیاهان و محمولهای از عدس را که گرفتار آتش شده اما مقداری از آن سالم مانده را میخورند.
چند لودر و بیل مکانیکی در محوطه مشغول کارند و البته در کنار هر کدام از آنها، خودروی آتشنشانی نیز حاضر است تا اگر از کانتینری یا کالایی حرارت و آتشی برخاست، اطفای فوری صورت گیرد.
برخی از کانتینرها همچنان حرارت دارند، حرارتی که مثل تنور نانوایی است. احتمالا برخی از کالاها تحت تأثیر آتش مهیب روزهای 6 تا 10 اردیبهشت هنوز در حال فعل و انفعالاند. از بوی بد و تعفن فساد محمولههای گوشت و پای مرغ در محوطه اندکی نسبت به روزهای حادثه کاسته شده اما هنوز بوی متعفنی بر فضا وجود دارد که با شدت گرما، خیلی زود روی روان میرود و ماندن در محوطه را سخت میکند.
ساختمان و تجهیزات اداره کل بنادر و دریانوردی و اداره کل گمرکات هرمزگان که پس از حادثه آتشسوزی مورد آسیب قرار گرفتند، در دست تعمیرند اما کارکنان این ساختمانها به دفاتری در درون محوطه بندر و برخی نیز به درون شهر بندرعباس منتقل شدهاند.
فعالیت در بخشهای دیگر بندر شهید رجایی در جریان است و شرکتهای مختلف مشغول کارند و تمهیداتی نیز برای تسریع در ترخیص کالا صورت گرفته که با بنرهایی در محلهای مختلف بندر به اطلاع رانندگان کامیونها و نمایندگان تجار و بازرگانان اطلاعرسانی شده است. به نظر میرسد برای احیای هویت بندر شهید رجایی پس از وقوع این حادثه به تدابیر مدیریتی و اجرای الزامات تازهای نیاز است که نباید از نگاه مسئولان عالی و تهراننشین سازمان بنادر و دریانوردی و وزارت راه و شهرسازی مورد غفلت قرار گیرد. الزاماتی که ایمنی در بندر شهید رجایی را به شکل ویژهتری مورد توجه قرار داده و از تکروی برخی شرکتها در قصور از ایفای وظایف فنیشان در قبال موضوع ایمنی جلوگیری کند.
کانون تجارت ایران دچار حادثه سختی شد و بازگرداندن بندر به شرایط اولیه به مجموعه اقداماتی ویژه در حوزه منابع انسانی، اقتصادی و بازگرداندن اعتماد به تجار و بازتعریف قواعد ایمنی و اصلاح ساز و کارهای اقتصادی دارد که در آینده این حوادث تکرار نشود و عوارض این حادثه دامنگیر بندر نگردد.