نماد آخرین خبر

نماینده مجلس: اتصال راه‌آهن شرق به مرز ماهیرود ضروری است

منبع
ايرنا
بروزرسانی
نماینده مجلس: اتصال راه‌آهن شرق به مرز ماهیرود ضروری است

ایرنا/ بیرجند - ایرنا - نماینده مردم شهرستان‌های نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی گفت: اتصال راه‌آهن به منطقه اقتصادی ماهیرود سربیشه اهمیت زیادی داشته و باید در اولویت قرار گیرد، همچنین بهسازی جاده‌ها و احداث باند فرود اضطراری در نهبندان ضروری است.

به گزارش خبرنگار ایرنا مصطفی نخعی روز یکشنبه در جلسه بررسی و پیگیری تکمیل کریدور شرق خراسان جنوبی افزود: اگر خط راه‌آهن به ماهیرود متصل نشود مزیت اقتصادی استان را نادیده گرفته‌ایم.

وی ادامه داد: استان سیستان و بلوچستان اتصال محور میلک را به عنوان یک گذرگاه اقتصادی بسیار مهم دنبال می‌کند و این اقدام بسیار هوشمندانه‌ای است، ما نیز نباید نسبت به ظرفیت مرز ماهیرود کم توجهی کنیم.

نماینده مردم شهرستان‌های نهبندان و سربیشه در مجلس بیان کرد: اتصال ماهیرود به راه‌آهن نه تنها هزینه‌های حمل و نقل را توجیه می‌کند، بلکه می‌تواند نقش کلیدی در گره‌گشایی مناسبات اقتصادی استان داشته باشد.

وی اضافه کرد: این مسیر باید به عنوان یک پروژه مستقل یا در قالب ماده ۲۳ قانون برنامه بودجه دنبال شود تا از نظر اعتباری تضمین و پیگیری شود.

نخعی همچنین با تاکید بر ضرورت احداث باند فرود اضطراری در شهرستان نهبندان، عنوان کرد: نهبندان با فاصله ۲۰۰ کیلومتری از مرکز استان، به دلیل موقعیت جغرافیایی و وقوع حوادث طبیعی متعدد مانند زلزله، سیل و طوفان، نیاز مبرمی به این باند فرود اضطراری دارد.

وی اضافه کرد: این مسئله نه تنها از نظر مدیریت بحران بلکه از منظر امنیتی نیز اهمیت ویژه‌ای دارد و باید مورد توجه ویژه نیز قرار گیرد.

نماینده مردم شهرستان‌های نهبندان و سربیشه در مجلس بیان کرد: با پیگیری‌های انجام شده از کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۴، توانستیم مطالعات و احداث این باند را در ردیف بودجه قرار دهیم، اما تاکنون اقدام عملی صورت نگرفته است، پیشنهاد می‌کنم این موضوع در قالب ماده ۲۳ ملی پیگیری شود تا تامین اعتبار آن تضمین شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به مشکلات جاده‌های روستایی شهرستان‌های حوزه انتخابیه اشاره کرد و گفت: در این مناطق بیش از ۸۰۰ کیلومتر راه روستایی داریم که بخش زیادی از آنها نیازمند بهسازی، روکش و ترمیم است.

نخعی تصریح کرد: روند کار به دلیل محدودیت اعتبارات کند پیش می‌رود و این موضوع باعث نارضایتی مردم شده است.

وی از مسئولان استانی خواست تا در شورای برنامه‌ریزی توسعه استان، تخصیص اعتبارات مناسبی برای جاده‌های روستایی این مناطق تصویب و اجرایی شود و افزود: با تقسیم‌بندی مناسب و حمایت دولت، می‌توان انتظار داشت در چند سال آینده تحولات مثبتی در این حوزه ایجاد شود.

نماینده مردم شهرستان‌های نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به پروژه جاده شهداد – نهبندان گفت: با وجود مشکلات و شرایط سخت کشور، مناقصه انجام شده و پیمانکار انتخاب شده است.

وی بیان کرد: این پروژه باید در اولویت قرار گیرد و از منابع مختلف از جمله ماده ۵۶ قانون برنامه بودجه، پیگیری و حمایت شود.

نخعی به ضرورت توجه به موضوع مولدسازی دارایی‌های وزارت راه تاکید کرد و افزود: قانون این موضوع را تکلیف کرده اما وزارت راه به خوبی در این زمینه عمل نمی‌کند، مجلس بارها این مسئله را پیگیری کرده و انتظار داریم روند اجرای آن تسریع شود.

وی از تلاش و کوشش بی‌وقفه پیمانکاران فعال در مسیرهای نهبندان به بیرجند، نهبندان به زابل و سربیشه به سمت مرز قدردانی کرد و گفت: در شرایط سخت اقتصادی کشور که تامین مالی پروژه‌ها دشواری‌های فراوانی دارد، پیمانکاران با وجود همه مشکلات همچنان پای کار بوده و پروژه‌ها را ادامه می‌دهند.

نماینده مردم شهرستان‌های نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به بازدیدهای میدانی خود از این مسیرها اظهار کرد: از همه پیمانکاران که در این شرایط حساس پای کار هستند قدردانی می‌کنم.

وی اضافه کرد: برخلاف انتظار که برخی پروژه‌ها به دلیل مشکلات اقتصادی رها شوند، این پیمانکاران با وجود مشکلات هزینه‌ای و غیره، پروژه‌ها را به پیش می‌برند.

نخعی با اشاره به پروژه جاده نهبندان - بیرجند عنوان کرد: از سال ۱۳۹۹ که افتخار نمایندگی مردم را پیدا کردم، تلاش‌های مستمری برای افزایش اعتبارات این مسیر انجام شده است.

وی ادامه داد: بودجه این مسیر در ابتدا حدود ۳۰ میلیارد تومان بود، اما در سال ۱۴۰۴، با پیگیری‌های جدی و مذاکرات صورت گرفته، توانستیم بودجه آن را از ۲۰۰ میلیارد تومان به بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان افزایش دهیم.

نماینده مردم نهبندان و سربیشه فزود: این جهش قابل توجه در بودجه، نشان از عزم جدی دولت و سازمان برنامه برای توسعه این کریدور است، با این حال، هنوز مشکلاتی در تخصیص اعتبارات وجود دارد که پیگیر رفع این مشکلات هستیم.

وی همچنین به اهمیت توجه به اولویت‌بندی صحیح در تخصیص بودجه‌ها تاکید کرد و گفت: نمی‌توان تنها بخشی از مسیر را مورد توجه قرار داد، چون این امر باعث ایجاد مشکلات و افزایش تصادفات و حوادث در نقاط کم‌توجه می‌شود.

نخعی اضافه کرد: باید نگاه ملی و جامع به پروژه داشت و اعتبارات را به صورت متوازن بین بخش‌های مختلف مسیر توزیع کرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود درباره پروژه راه‌آهن گفت: کریدور شرق خراسان جنوبی زمانی ارزشمند است که همه قطعات آن به طور همزمان ساخته شود و اتصال کامل چابهار به آسیای مرکزی و مناطق شمال شرق کشور ایجاد شود. این پروژه باید با نگاه کلان کشوری پیگیری شود و نباید صرفاً به توسعه مرکز استان محدود بماند.

نماینده مردم شهرستان‌های نهبندان و سربیشه ضمن قدردانی از همکاری‌های سازمان برنامه و وزارت راه، یادآور شد: از همه مسئولان درخواست داریم تا با همراهی و همدلی، شرایط اجرای پروژه‌ها را تسهیل کرده و برای اتمام کامل کریدور شرق خراسان جنوبی تلاش کنند.





آخرین خبر خراسان جنوبی در اینستاگرام : https://instagram.com/skhorasan_today

دانلود اپلیکیشن آخرین خبر