نماد آخرین خبر

راه‌آهن بجنورد - مشهد؛ شریان حیاتی برای نجات صنایع خراسان شمالی

منبع
ايرنا
بروزرسانی
راه‌آهن بجنورد - مشهد؛ شریان حیاتی برای نجات صنایع خراسان شمالی

ایرنا/ بجنورد-ایرنا- خراسان شمالی با بیش از ۴۰۰ واحد صنعتی و سرمایه‌گذاری ۱۳ هزار میلیارد ریالی در حالی از نبود شبکه ریلی، هزینه‌های تولید و حمل‌ونقل رنج می برد که تکمیل راه‌آهن بجنورد - مشهد می‌تواند شریان حیاتی صنایع و معادن این استان باشد.

به گزارش ایرنا، وقتی صبحگاهان دود غلیظ از دودکش پتروشیمی خراسان یا نیروگاه سیکل ترکیبی شیروان برخاسته و آسمان خاکستری منطقه را رنگ می‌زند، تصویری از صنعتی شدن خراسان شمالی پیش روی رهگذران شکل می‌گیرد؛ صنعتی شدن در استانی که روزگاری تنها به کشاورزی و دامپروری شناخته می‌شد.

امروز این استان با حدود ۴۰۰ واحد تولیدی و سرمایه‌گذاری بیش از ۱۳ هزار میلیارد ریال رتبه دهم کشور در حوزه صنایع بزرگ را دارد؛ اما پشت این تصویر، حقیقتی تلخ نهفته است، نبود راه‌آهن، باری سنگین بر دوش صنایع و معادن انداخته و هر روز حلقه محاصره بر گردن توسعه این خطه تنگ‌تر می‌شود.

کارشناسان هشدار می‌دهند اگر زیرساخت‌های حمل‌ونقل ریلی فراهم نشود، نه تنها سرمایه‌گذاران رغبتی برای حضور در استان نخواهند داشت، بلکه همین صنایع موجود نیز در معرض تعطیلی قرار می‌گیرند؛ صنایعی که هزاران جوان خراسان شمالی زندگی و آینده خود را به آن‌ها گره زده‌اند.

بحران انرژی و راه نجاتی به نام زغال‌سنگ

پتروشیمی خراسان، نیروگاه سیکل ترکیبی شیروان، فولاد و لوله‌گستر اسفراین و آلومینیوم ایران، هر کدام به‌تنهایی وزنه‌ای بزرگ در اقتصاد استان به شمار می‌روند. با این حال، بحران ناترازی انرژی در سال‌های اخیر، نفس این واحدهای تولیدی را به شماره انداخته است.

چندین بار خطوط تولید به دلیل کمبود گاز متوقف شد و صدها کارگر با دلهره آینده شغلی خود روزگار گذراندند.

راهکار پیشنهادی متخصصان استفاده از زغال‌سنگ به عنوان سوخت جایگزین است؛ اما حمل میلیون‌ها تن زغال‌سنگ از معادن به واحدهای صنعتی با حمل‌ونقل جاده‌ای نه تنها مقرون به صرفه نیست، بلکه هزینه‌های سرسام‌آور و فرسودگی جاده‌ها را نیز به همراه دارد.

تنها راه نجات، بهره‌گیری از شبکه ریلی است؛ شبکه‌ای که می‌تواند بار سنگین جابه‌جایی مواد معدنی و انرژی را با کمترین هزینه بر دوش بکشد.

سرمایه‌گذاری در گرو شریان‌های ارتباطی

خراسان شمالی تنها در شهرستان جاجرم یک خط ریلی فعال دارد که شرکت آلومینا از آن برای صادرات محصولات خود استفاده می‌کند.

نبود مسیر ریلی گسترده، به معنای افزایش هزینه‌های لجستیکی، انبارداری و حمل‌ونقل است؛ هزینه‌هایی که سرمایه‌گذاران را از ورود به این استان بازمی‌دارد.

به بیان ساده، همان‌طور که رگ‌ها خون را در بدن به جریان می‌اندازند، جاده‌ها، فرودگاه‌ها و خطوط ریلی نیز شریان‌های حیاتی اقتصاد هستند.

در شرایطی که خراسان شمالی حتی یک کیلومتر آزادراه ندارد و جاده‌های آن توان تحمل بار ترافیکی صنایع و معادن را ندارند، تکمیل راه‌آهن مشهد–بجنورد به یک ضرورت غیرقابل انکار تبدیل شده است.

راه‌آهن، پیوندی میان اقتصاد و اشتغال

نماینده مردم بجنورد، راز و جرگلان، گرمه، جاجرم و مانه و سملقان در مجلس شورای اسلامی می‌گویدکه تکمیل پروژه راه‌آهن بجنورد–مشهد به بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد و بخشی از این منابع باید با مشارکت صنایع بزرگ استان تامین شود.

به باور او، این پروژه نه فقط یک مسیر ارتباطی، بلکه حلقه مفقوده توسعه اقتصادی خراسان شمالی است.

با اتصال بجنورد به شبکه ریلی کشور، هزینه جابه‌جایی مواد اولیه و محصولات به شدت کاهش می‌یابد، صادرات رونق می‌گیرد، معادن زغال‌سنگ و فلزات غیرآهنی امکان بهره‌برداری اقتصادی پیدا می‌کنند و صنایع انرژی‌بر از تعطیلی نجات می‌یابند.

این خط آهن همچنین فرصتی برای گسترش گردشگری زیارتی و طبیعی استان خواهد بود و هزاران شغل جدید ایجاد می‌کند.

خراسان شمالی امروز در نقطه عطفی تاریخی ایستاده است. از یک سو صنایع بزرگی دارد که می‌توانند موتور محرک اقتصاد منطقه باشند و از سوی دیگر زیرساخت‌های ارتباطی آن به شدت فقیر و ناکافی است.

تکمیل راه‌آهن مشهد – بجنورد تنها یک پروژه عمرانی نیست، بلکه شریان حیاتی برای بقای صنایع، نجات معادن و امید به آینده جوانان استان است.

این پروژه اگر امروز به نتیجه نرسد، فردا شاید برای جبران عقب‌ماندگی‌ها بسیار دیر باشد.





آخرین خبر خراسان شمالی در اینستاگرام : https://instagram.com/bojnord_today

دانلود اپلیکیشن آخرین خبر