آیت الله سبحانی: سنتهای اصیل حوزوی باید احیا شوند

ایرنا/ قم - ایرنا - آیت الله جعفر سبحانی از مراجع تقلید با بیان اینکه نباید بیش از نیاز ضروری به رشتههای تخصصی پرداخته شود، گفت: روش و سنتهای اصیل گذشته حوزههای علمیه به دلیل این که امتحان خود را به خوبی پس دادهاند، برای مراکز حوزوی بهترین روش هستند.
به گزارش خبرنگار ایرنا، وی روز یکشنبه در مراسم آغاز سال تحصیلی ۱۴۰۵-۱۴۰۴ که در مدرسه علمیه فیضیه قم برگزار شد، با اشاره به تاریخچه هزار ساله حوزه های علمیه اظهار داشت: بر مدیریت حوزه و اساتید لازم است که با کوشش سنت های قبلی حاکم بر حوزه را حفظ کنیم چون روش های دیگر، هنوز تجربه نشده اند، لذا اگر بخواهیم از آن ها استفاده کنیم، مسلما نتیجه بخش نخواهد بود .
این مرجع تقلید با اشاره به سنت های حاکم بر حوزه گفت: در زمانی که ما وارد حوزه شدیم، سنت و روش حوزه این بود که طلبه هم در کلاس علما شرکت می کرد و درس می خواند و هم برای سطوح پایین تر از خود تدریس می کرد.
وی با ذکر مثالی از دوران تحصیل خود افزود: ما در دوران طلبگی در محضر امام خمینی (ره) و آیت الله گلپایگانی درس می خواندیم، آنها هم نزد آیت الله بروجردی درس می خواندند و تقریبا تمام طلاب حوزه به یک معنا هم مُدرس و استاد بودند برای طلاب پایین تر از خود و هم طالب علم بودند از اساتید بالاتر از خود و بدین نحو با زحمت و رنج کمتری مُدرِس تربیت می شد.
آیت الله سبحانی افزود : این سنت و روش هزار ساله حوزه برای ما نتیجه بخش بوده ولی در حال حاضر کمتر رعایت می شود که باید کوشش و این روش را مجددا احیا کنیم.
این مرجع تقلید با اشاره به رسالت حوزه اظهار داشت : مبنا و اساس حوزه دو چیز است، تربیت فقیه و تربیت خطیب و این یعنی حوزه هم باید فقیه جامع تمام علوم و هم خطیب تربیت کند که به نظر بنده در حوزه دوم که خطیب توانا باشد کمبود داریم و مثل گذشته خطبای ماهر و توانا کم داریم، البته مدیریت حوزه به ما وعده داده و به این وعده هم عمل کرده و رشته ای را به عنوان خطابه اختصاص داده و گروهی از طلاب را هم به عنوان خطیب پرورش داده اند.
این استاد برجسته سطوح عالی حوزه با تاکید بر تفاوت برنامه های فقیه و برنامههای خطیب افزود: خطیب باید افزون بر دانش دینی، آیات قرآن و نهجالبلاغه را حفظ کند، درد مردم را بشناسد، درمان آن را بداند و از مسائل جامعه آگاه باشد. این برنامه دوم است.
این مرجع تقلید در بیان لزوم حفظ شأن طلبگی، تأکید کردند: طلبه سرباز امام زمان(عج) است و باید با قرآن و نهجالبلاغه انس داشته باشد. ظاهر او نیز باید متناسب با شأن و زی طلبگی باشد؛ از آراستگی سر و صورت گرفته تا لباس مناسب، به گونهای که در هر حال بگویند این فرد سرباز امام زمان است. اگر این امور انجام شود ـ که بحمدالله در حال تحقق است ـ بیشک نتایج ارزشمندی در پی خواهد داشت.
وی تخصص گرایی در حوزه و رشته ها و گرایشهای تخصصی را امری نیکو دانست و افزود: خدا رحمت کند مرحوم آیتالله فاضل لنکرانی(ره) را که بنیانگذار تخصص در حوزه بودند. اما رشتههای تخصصی باید محدود باشند و از حد لازم فراتر نروند، زیرا سرمایه و نیروی انسانی ما اندک و نیازها فراوان است. بسیاری از رشتهها جنبه «نافله» دارند و باید به «فرائض» بپردازیم. امروز که شبهات از هر سو بر جامعه هجوم میآورد، باید اولویت را به فرائض قرار دهیم.
آیت الله سبحانی با تاکید بر پیگیری مجدانه دروس حوزوی گفت: آقایان درسها را از فردا آغاز کنید و انشاءالله تعطیلات را کاهش دهید، یکی از مشکلات حوزه، تعطیلات بسیار است و خوشبختانه امسال مدیریت حوزه در این زمینه اقدام کرده و بخشی از تعطیلیهای زیاد را جبران کرده است. این را تبریک میگویم و امیدوارم این روند ادامه یابد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به برگزاری مجالس جشن و شادی در سراسر کشورهای اسلامی به مناسبت میلاد پیامبر گرامی اسلام (صلی الله علیه و آله) و امام صادق(ع) اظهار کردند: مجالسی که در سراسر کشورهای اسلامی برگزار میشود ـ جز در مناطقی که پیروان وهابیت حضور دارند ـ همگی به نام جشن میلاد پیامبر اکرم(ص) شناخته میشوند. مخالفان این مراسم آن را بدعت میدانند و میگویند در زمان پیامبر(ص) چنین چیزی وجود نداشته است و در این زمینه نیز بسیار تلاش میکنند.
این مرجع تقلید با تعریف معنای «بدعت» گفت: بدعت آن است که در کتاب و سنت برای آن دلیلی وجود نداشته باشد و به عنوان یک حکم دینی شناخته شود و به آن عمل شود، بنابراین باید هر دو قید را داشته باشد که معنای لغوی بدعت شامل شود، حال آنکه مراسم میلاد پیامبر(ص) هم ریشه قرآنی و هم پشتوانه روایی دارد.
آیت الله سبحانی با اشاره به بیان ۱۰ صفت رسول گرامی اسلام (ص) در قرآن کریم و آیه شریفه ۱۵۷ سوره اعراف گفت: اکنون پرسش ما این است که آیا اجتماع مسلمانان در کشورها به مناسبت میلاد پیامبر اکرم(ص)، که در آن آیات قرآن و روایات مربوط به حضرت خوانده میشود و هیچ عمل حرامی در آن وجود ندارد، مصداق همین آیه نیست؟ که قطعاً هست.
این مرجع تقلید «حبّ النبی» را از اصول اساسی اسلام دانست و تأکید کرد: اگر کسی قرآن و شریعت را عمل کند، اما در دل بغض پیامبر(ص) داشته باشد، کافر است. حتی اگر بغض نداشته باشد ولی نسبت به نبی مکرم اسلام(ص) بیاعتنا باشد، مؤمن واقعی به شمار نمیآید. محبت پیامبر یکی از ارکان ایمان است. بنابراین، وقتی ما آیات و روایاتی را که درباره پیامبر اکرم(ص) نازل شده میخوانیم، در حقیقت محبت باطنی خود را آشکار میسازیم. محبت لازم نیست تنها در دل پنهان باشد؛ ابراز محبت نیز عبادت است. پس این سه دسته آیه و روایات معتبر، بهترین دلیل است که نشان میدهد این عمل نهتنها بدعت نیست، بلکه عین شریعت است و ریشه در قرآن و روایات دارد.