سیستان و بلوچستان در محاصره گرما؛ آزمون سخت پایداری شبکه آب

ایرنا/ مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان با هشدار نسبت به پیشبینی افزایش ۶ درجهای دمای هوا در روزهای آینده، بر لزوم مدیریت مصرف آب برای حفظ پایداری شبکه توزیع در تمامی نقاط استان اشاره کرد.
فرهاد سرگلزایی با اشاره به نوسانات دمایی اظهار کرد: بررسیهای کارشناسی نشان میدهد به ازای هر یک درجه افزایش دمای هوا فراتر از ۴۰ درجه سانتیگراد، میزان مصرف آب بین ۲.۵ تا ۵ درصد رشد میکند.
وی عنوان کرد: با توجه به پیشبینی افزایش ۶ درجهای دما در روزهای آتی، انتظار میرود حجم مصرف آب در سیستان و بلوچستان تا ۳۰ درصد افزایش یابد که این جهش ناگهانی، فشار مضاعفی را بر تأسیسات تولید، انتقال و شبکههای توزیع آبرسانی وارد خواهد کرد.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان افزود: بهمنظور جلوگیری از بروز اختلال در تأمین آب شرب و اطمینان از دسترسی عادلانه تمامی شهروندان به این مایه حیات، این شرکت ناگزیر به اعمال تدابیر فنی از جمله مدیریت فشار شبکه و انجام مانورهای عملیاتی بهرهبرداری در برخی مناطق است.
وی خاطرنشان کرد: موفقیت در این بازه زمانی، مستلزم همراهی حداکثری مشترکان در رعایت الگوهای مصرف و پرهیز از مصارف غیرضروری است.
سرگلزایی با اشاره به اینکه کولرهای آبی یکی از عوامل اصلی رشد مصرف در فصل گرما هستند، راهکارهای عملیاتی برای کاهش هدررفت آب را یادآور شد و گفت: شهروندان میتوانند با رعایت چند نکته ساده از جمله خاموشی های هدفمند، نصب سایبان و سرویس دوره ای کولرهای آبی علاوه بر کمک به پایداری شبکه توزیع، هزینههای خانوار را نیز مدیریت کنند.

















