همکاری پنهانی «گوگل» و «نیویورک تایمز»/ روزی که با مقوا و گوشی هوشمند، آینده رسانه پیشبینی شد

خبرآنلاین/ در سال ۲۰۱۵، روزنامه «نیویورک تایمز» با ابتکاری جالب، اقدام به توزیع هدستهای واقعیت مجازی «گوگل کاردبورد» در میان مشترکان خود کرد. این پروژه آزمایشی، با هدف ارائه داستانی فراگیر از طریق ویدیوهای سهبعدی، تجربهای متفاوت و پیشگامانه را در دنیای رسانه رقم زد و نشان داد چگونه فناوری میتواند مخاطب را به بُعدی جدید از اخبار ببرد.
تینا مزدکی_در تاریخ ۸ نوامبر ۲۰۱۵، مشترکان بخش تحویل در منزل روزنامه «نیویورک تایمز» (The New York Times) در روز یکشنبه، چیزی خاص را همراه با شماره روزنامه دریافت کردند: دعوتی به بُعدی متفاوت!
خبرهای مرتبط
-
چرا صندلیهای سینما قرمز است؟
-
رایانه کوانتومی گوگل رکورد زد
-
عینک هوشمند سامسونگ / محصول جدید غول کرهای
این دعوت به شکل یک هدست واقعیت مجازی «گوگل کاردبورد» (Google Cardboard) بود، هدستی ساده که به طور شگفتانگیزی برای تماشای ویدئو کاربردی بود. این هدست از مقوا ساخته شده بود، با دو لنز پلاستیکی و یک شکاف که در آن گوشی هوشمند قرار میگرفت تا ویدیوی با فرمت خاص را از طریق اپلیکیشن NYT VR پخش کند. تصویر هنگام تماشا در هدست سهبعدی به نظر میرسید. با حرکت دادن سر به چپ و راست یا بالا و پایین، زاویه دید کاربر نیز متناسب با آن تغییر میکرد.
این هدستها به صورت بستههای مسطح و مونتاژ نشده عرضه شدند که افراد میتوانستند در عرض یک یا دو دقیقه آنها را سرهم کنند. هزینه این پروژه که توسط گوگل (Google)، جنرال الکتریک (General Electric) و خودروساز مینی (Mini) حمایت مالی شده بود، توسط تایمز فاش نشده است اما مارکوس ولسن، روزنامهنگار نشریه وایرد (Wired)، فردای آن روز نوشت: «سادگی کاردبورد در نبوغ آن است. آنقدر ارزان است که میتوان آن را رایگان توزیع کرد؛ تنها بخش گرانقیمت آن را کاربران گوشیهای هوشمند تأمین میکنند.»

تایمز و گوگل توانستند حدود ۱.۳ میلیون از این کاردبوردها را همراه با روزنامه توزیع کنند. این یعنی ۱.۳ میلیون نفر دیروز با خود گفتند «یعنی این فناوری واقعیت مجازی چیزی است که من هم میتوانم همین حالا، همین جا داشته باشم؟»
اولین ویدیوی واقعیت مجازی تایمز با عنوان «آوارگان» (The Displaced)، داستان کودکانی را روایت میکرد که زندگیشان در اثر جنگ و آزار و اذیت دگرگون شده بود. جیک سیلوراستاین، سردبیر مجله تایمز (The Times Magazine)، در آن زمان نوشت: «این فناوری جدید فیلمسازی، احساس ارتباطی عجیب را ممکن میسازد.»

«نیویورک تایمز» بیش از دهها ویدیوی واقعیت مجازی تحت عنوان «NYT VR» تولید کرد. با این حال، تا آوریل ۲۰۱۶، سام دولنیک، سردبیر وقت این روزنامه گفت دنیا به سرعت در حال پیشرفت فراتر از کاردبورد است. در نتیجه، «NYT VR» در نوامبر ۲۰۱۶ جای خود را به «دیلی ۳۶۰» (The Daily 360) داد که با همکاری سامسونگ ساخته شده بود و بیش از یک سال به فعالیت خود ادامه داد. اگرچه ویدیوهای «NYT VR» و «دیلی ۳۶۰» همچنان قابل دسترسی هستند، اما دیگر به صورت فراگیر ارائه نمیشوند. نهایتاً، پروژه «NYT VR» در آوریل ۲۰۱۹ به طور رسمی تعطیل شد.
با این حال، تایمز این آزمایش را یک موفقیت میداند. جردن کوهن، سخنگوی تایمز میگوید: «ما دریافتیم که داستانسرایی فراگیر برای بردن مخاطبان به مکانهایی که بهراحتی قابل دسترسی نیستند، مفید است.» امروزه، هدست «گوگل کاردبورد» واقعاً یک اثر موزهای است و در «موزه تایمز» نگهداری میشود.
منبع: nytimes
۲۲۷۲۲۷
















