نماد آخرین خبر

تخصص و تجربه ارزیابان، ضامن اعتباربخشی بیمارستانی است

منبع
ايرنا
بروزرسانی
تخصص و تجربه ارزیابان، ضامن اعتباربخشی بیمارستانی است

ایرنا/ تهران- ایرنا- دکترای تخصصی سیاستگذاری و مدیریت سلامت گفت: افرادی که برای ارزشیابی اعتباربخشی بیمارستان‌ها انتخاب می‌شوند باید صلاحیت علمی لازم و تجربه کاری کافی در حوزه‌های بالینی و غیربالینی را داشته باشند چراکه این توانمندی افراد منتخب باید بر اساس شرح وظایف و شرایط مربوطه (مثلا حداقل ۱۰ سال تجربه کاری و ۵ سال تجربه مدیریتی) احراز شود.

علی محمد مصدق راد روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار سلامت ایرنا درباره اعتباربخشی بیمارستانی و اهمیت انتخاب ارزیابان افزود: تجربه کاری به ارزیاب کمک می‌کند که اعتماد به نفس بالایی داشته و ارتباط بهتری با ارزیابی‌شونده برقرار کند. دانش و مهارت حرفه‌ای ارزیاب نیز مهم است.

به گفته وی، دانش، مهارت و تجربه ارزیابان نقش به‌سزایی در همکاری کارکنان بیمارستان‌ها در فرایند ارزشیابی دارد و بر اعتبار فرایند اعتباربخشی بیمارستانی می‌افزاید. این دانش و مهارت شامل دانش در زمینه سیستم‌های بهداشتی و درمانی، بیمارستان و واحدهای مختلف آن، خدمات تخصصی بیمارستانی، مفاهیم ارزشیابی و بهبود کیفیت، دانش و مهارت در زمینه کامپیوتر و سیستم‌های اطلاعاتی، توانایی بالا در توجه به جزییات و توانایی اولویت‌بندی مطالب است.

وی ادامه داد: همچنین مهارت‌های شنیداری، گفتاری و نوشتاری ارتباطی شامل داشتن مهارت برقراری ارتباط موثر با اعضای تیم اعتباربخشی و ارزیابی‌شوندگان، توانایی تطبیق با شرایط دشوار و پیچیده، انگیزه و تمایل به یادگیری مهارت‌های جدید و حسن شهرت ارزیاب از موارد مهم در انتخاب ارزیابان است. افزون‌ براین، ارزیابان اعتباربخشی باید از انگیزه کافی برخوردار باشند تا کار خود را به خوبی انجام دهند.

چرا آموزش و توانمندسازی ارزیابان اعتباربخشی بیمارستانی اهمیت دارد؟

این متخصص سیاستگذاری و مدیریت سلامت اظهار کرد: آموزش و توانمندسازی ارزیابان نقش بسزایی در دستیابی به اهداف اعتباربخشی دارد. اگر بهترین استانداردها و مناسب‌ترین روش اعتباربخشی به‌کار گرفته شود، ولی ارزیابان اعتباربخشی از دانش و مهارت لازم برخوردار نباشند، سیستم اعتباربخشی اثربخش نخواهد بود.

وی افزود: ارزیابان باید هم از نظر فنی (علمی) و هم از نظر کارکردی (رفتاری) آموزش‌های لازم را دریافت کنند. بنابراین آموزش‌های لازم در زمینه‌های درک و تفسیر استانداردها (دانش در زمینه استانداردها)، فرآیند ارزشیابی و اندازه‌گیری عملکرد، بهبود مستمر کیفیت، مهارت‌های ارتباطی، مهارت‌های شنیداری و نوشتاری، مهارت‌های مشاهده، ممیزی و بررسی مستندات، شیوه‌های مصاحبه، تکنیک‌های مشاوره، فنون گزارش نویسی، اصول اخلاقی ارزیابان، کار تیمی و تعامل در تیم و کار با سامانه الکترونیک اعتباربخشی ضروری است.

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: فرآیند ارزشیابی علم و هنر است. بنابراین در انتخاب ارزیابان اعتباربخشی نیز باید دقت لازم و کافی به عمل آید. یک دوره آموزشی دو هفته‌ای پیش از شروع فرایند ارزشیابی برای کلیه ارزیابان ضروری است. همچنین ارزیابان باید هر سال در یک دوره یک هفته‌ای آموزشی شرکت کنند تا آگاهی‌های خود را به روز کنند.

علی محمد مصدق راد، دکترای تخصصی سیاست گذاری و مدیریت سلامت

اعتباربخشی بیمارستانی؛ دولتی یا خصوصی؟

مصدق راد در پاسخ به این سئوال که آیا می‌توان اعتباربخشی بیمارستانی را به بخش خصوصی سپرد، اظهار کرد: اگرچه اعتباربخشی در ابتدا در دنیا به‌ صورت اختیاری و توسط بخش خصوصی شروع شد، ولی در حال حاضر با توجه به نتایج مثبت به‌دست آمده و هزینه بالای انجام آن بیشتر به سمت دولتی و اجباری شدن پیش می‌رود. اعتباربخشی ابزار مناسبی برای ارتقای کیفیت، ایمنی و اثربخشی خدمات سلامت است. بنابراین بیشتر دولت‌ها به این نتیجه رسیدند که مسئولیت اعتباربخشی را بر عهده بگیرند و آن را برای همه بیمارستان‌ها اجباری کنند.

وی افزود: نظارت و ارزشیابی بیمارستان‌ها از جمله وظایف حاکمیتی وزارت بهداشت هر کشوری است که قابل واگذاری به بخش خصوصی نیست. بخش خصوصی به دلیل ماهیت سودآوری و تمایل به کسب مشتری بیشتر، ممکن است که استانداردهای ساده‌تری تدوین و در فرآیند ارزشیابی دقت و سخت‌گیری‌های لازم را به‌ عمل نیاورد تا مشتریان خود را راضی نگه دارد. دلیل خصوصی و اختیاری بودن سیستم اعتباربخشی در برخی از کشورهای توسعه یافته، داشتن یک سیستم صدور مجوز (پروانه) و نظارت دولتی بسیار قوی در این کشورها است تا از کیفیت، ایمنی و اثربخشی خدمات موسسات پزشکی اطمینان حاصل شود. بنابراین در کشورهای فاقد یک سیستم قوی دولتی ارزشیابی بیمارستان‌ها، توصیه نمی‌شود که اعتباربخشی بیمارستان‌ها به بخش خصوصی واگذار شود.

دکترای تخصصی سیاستگذاری و مدیریت سلامت گفت: خصوصی کردن سیستم اعتباربخشی در شرایط فعلی با توجه به شرایط کشور شایسته نیست. بخش خصوصی دانش، تجربه و ظرفیت لازم برای اعتباربخشی حدود هزار بیمارستان کشور را ندارد. انجام اعتباربخشی بیمارستان‌ها هزینه زیادی دارد و در حال حاضر، دولت برای این منظور یارانه می‌دهد. بنابراین ورود بخش خصوصی به این عرصه منجر به افزایش بسیار زیاد تعرفه اعتباربخشی بیمارستان‌ها خواهد شد. در نتیجه با توجه به اینکه حدود ۸۰ درصد بیمارستان‌های کشور دولتی یا نیمه‌دولتی هستند، هزینه زیادی به دولت تحمیل خواهد شد. اگر هم بخش خصوصی بخواهد تعرفه کمتری بگیرد، مجبور خواهد شد وارد حوزه ارائه خدمات مشاوره اعتباربخشی به بیمارستان‌ها شود که استقلال این موسسه اعتباربخشی را خدشه‌دار می‌کند.

وی ادامه داد: از طرف دیگر، انجام اعتباربخشی توسط یک شرکت خصوصی و نقش انحصاری آن، شرایط نظارت بر فرآیند اعتباربخشی را برای وزارت بهداشت مشکل می‌کند. به‌ عنوان مثال در صورت مشاهده تخلف شرکت خصوصی در حین فرآیند اعتباربخشی، با توجه به عدم وجود شرکت اعتباربخشی دیگر، امکان به‌کارگیری مداخلات اصلاحی بسیار محدود خواهد بود.

ضرورت استقلال اداره اعتباربخشی از بیمارستان‌ها

مصدق راد درباره استقلال اعتباربخشی از بیمارستان‌ها نیز اظهار کرد: استقلال اداره اعتباربخشی از بیمارستان‌ها ضروری است. منظور از استقلال تنها رعایت کردن استقلال فیزیکی نیست. یک سازمان خصوصی هم ممکن است با بیمارستان‌های مورد ارزشیابی ارتباط نامناسبی ایجاد کند و در نتیجه، نتایج اعتباربخشی معتبر نباشد. استقلال اداره اعتباربخشی باید از نوع کارکردی و عملکردی باشد. ساختار و حاکمیت اداره اعتباربخشی باید به گونه‌ای باشد که مانع هر گونه فشار، اعمال نظر و سوء استفاده شود. در انتخاب ماهیت موسسه اعتباربخشی باید به ساختار سیاسی و فرهنگ ملی توجه داشت. بنابراین در برخی از کشورها بهتر است که وزارت بهداشت مسئولیت اعتباربخشی بیمارستان‌ها را برعهده گیرد تا اطمینان یابد که سیاست‌ها و برنامه‌های کلان کشور و شاخص‌های عملکردی کلیدی در زمینه خدمات بیمارستانی در استانداردهای اعتباربخشی بیمارستان‌ها لحاظ شده است. ماهیت انتفاعی شرکت‌های خصوصی ممکن است منجر به استفاده از استانداردهای حداقل و محدود اعتباربخشی بیمارستانی برای جلب مشتری بیشتر شود.

وی افزود: در ساختار سازمانی و عملکرد اداره اعتباربخشی وزارت بهداشت برای حفظ استقلال عملکردی باید تغییراتی ایجاد شود. این اداره باید دارای یک شورای سیاستگذاری و حداقل سه کمیته علمی، اعتباربخشی و اعتراض باشد. شورای سیاستگذاری باید وظیفه نهایی مدیریت سیستم اعتباربخشی موسسات پزشکی کشور را بر عهده داشته باشد. این شورا باید شامل نمایندگانی از حوزه‌های مهم تأثیرگذار در وزارت بهداشت و بیمه سلامت، انجمن‌های صنفی مانند نظام پزشکی و نظام پرستاری، نمایندگانی از کارکنان بیمارستان‌ها و نماینده‌ای از جانب مردم باشد.

به گفته وی، کمیته علمی یا فنی باید شامل نمایندگانی از انجمن‌های تخصصی و علمی در تخصص‌های مختلف بیمارستانی و اساتید دانشگاه و کارشناسان متخصص در زمینه ارزشیابی و اعتباربخشی باشد. مسئولیت تدوین استانداردهای اعتباربخشی، به روز رسانی دوره‌ای آن‌ها و تدوین پروتکل‌ها و راهنماهای آموزشی بر عهده این کمیته است. کمیته اجرایی اعتباربخشی مسئولیت انتخاب و استخدام ارزیابان، آموزش آن‌ها، انجام اعتباربخشی بیمارستان‌ها و ارائه مستندات و مدارک اعتباربخشی بیمارستان‌ها به شورای سیاستگذاری برای تصویب و ابلاغ نتایج را بر عهده دارد. در نهایت، کمیته اعتراض مسئولیت بررسی شکایات، اعتراض‌ها و پیشنهادهای ارسالی از سوی بیمارستان‌ها در زمینه اعتباربخشی را بر عهده دارد. این کمیته باید بر اساس دستورکارهای تدوین شده به طور مستقل شکایات را بررسی کرده، شواهد مورد نیاز را جمع‌آوری کند و مستندات لازم را به همراه تصمیم گرفته شده به شورای سیاستگذاری برای اتخاذ تصمیم نهایی ارسال کند.

اعتباربخشی ابزاری برای بهبود کیفیت خدمات بیمارستان است، نه هدف مدیران

دکترای تخصصی سیاست گذاری و مدیریت سلامت درباره فشارهایی که به کارکنان بیمارستان‌ها برای ارزیابی اعتباربخشی وارد می‌شود نیز گفت: اعتباربخشی یک نوع ارزشیابی خارجی است که با توجه به نوع تغییرات ساختاری و فرایندی که در سازمان‌ها ایجاد می‌کند، استرس زیادی به مدیران و کارکنان بیمارستان‌ها وارد می‌سازد.

وی ادامه داد: استرس شغلی آسیب‌های جسمی و روحی زیادی برای کارکنان بیمارستان‌ها به‌وجود می‌آورد و بر کیفیت زندگی کاری و عملکرد آن‌ها اثر منفی دارد. مدیران بیمارستان‌ها نقش بسزایی در موفقیت یا شکست برنامه‌های مدیریت کیفیت نظیر اعتباربخشی دارند. اعتباربخشی ابزاری برای بهبود کیفیت خدمات بیمارستانی است و نباید به‌عنوان هدفی برای مدیران تلقی شود.

اعتباربخشی یک نوع ارزشیابی خارجی است که با توجه به نوع تغییرات ساختاری و فرایندی که در سازمان‌ها ایجاد می‌کند، استرس زیادی به مدیران و کارکنان بیمارستان‌ها وارد می‌سازد

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران بیان کرد: مدیران بیمارستان‌ها باید یک سیستم مدیریت کیفیت به کار گیرند تا با ارتقای فرایندهای کاری خدمات با کیفیت، ایمن و اثربخش به بیماران ارائه کنند. مدیران بیمارستان‌ها باید الزامات و منابع لازم را برای ارتقای کیفیت، ایمنی و اثربخشی خدمات بیمارستانی در اختیار کارکنان قرار دهند. در نتیجه، ضمن ارتقای کیفیت خدمات بیمارستانی، گواهی اعتباربخشی نیز کسب خواهد شد.

مهم‌ترین چالش‌های اعتباربخشی بیمارستانی در ایران

مصدق راد در پاسخ به این سئوال که مهمترین چالش‌های اعتباربخشی بیمارستانی در ایران چیست، گفت: پژوهش‌های پیشین، مهمترین چالش‌های اجرای اعتباربخشی در بیمارستان‌های ایران را شامل فرهنگ سازمانی نامناسب، منابع مالی ناکافی، کمبود نیروی انسانی، عدم مشارکت پزشکان و سیستم‌های اطلاعاتی و مستندسازی نامناسب بیان کردند. بنابراین، مدیران بیمارستان‌ها باید امکانات و منابع لازم را برای اجرای اثربخش استانداردهای اعتباربخشی فراهم کنند تا اجرای این استانداردها منجر به بهبود کیفیت، ایمنی و اثربخشی خدمات بیمارستان‌ها شود.





🔹"آخرین خبر" در روبیکا 🔹"آخرین خبر" در ایتا 🔹"آخرین خبر" در بله