وزارت دادگستری آمریکا بهدنبال درهمشکستن کسبوکار تبلیغاتی گوگل است

زومیت/ کار وزارت دادگستری آمریکا با گوگل تمام نشده و این وزارتخانه حالا خواستار فروش دو محصول تبلیغاتی غول جستوجو شده است.
وزارت دادگستری ایالات متحده در پروندهای جدید پیشنهاد کرد که گوگل برای برگرداندن رقابت به بازار، دو محصول تبلیغاتی خود را بفروشد. ماه گذشته قاضی، گوگل را به «کسب و حفظ عامدانهی قدرت انحصاری» در بازار تبلیغات دیجیتال محکوم کرده بود.
وزارت دادگستری آمریکا خواهان واگذاری سیستم مبادلهی تبلیغاتی گوگل (AdX) و فروش تدریجی DoubleClick for Publishers، سرور تبلیغاتی ویژهی ناشران وبسایتها، شده است. این نهاد همچنین خواسته گوگل تا ۱۰ سال پس از فروش AdX از راهاندازی مجدد بازار مبادلهی تبلیغاتی خودداری کند.
وزارت دادگستری، گوگل را متهم کرد که «ناشران را مجبور کرده برای جلوگیری از ازدستدادن درآمد قابل توجه، از AdX استفاده کنند.» همچنین ادعا شده که گوگل با ادغام AdX و DFP، انحصار ایجاد کرده و وبسایتها را ناچار به استفاده از محصولات تبلیغاتی خودش کرده است.
وزارت دادگستری آمریکا گوگل را ملزم به بازکردن ابزارهای خرید تبلیغات، از جمله AdWords، به روی محصولات تبلیغاتی متفرقه کرده است؛ آن هم «با شرایط غیرتبعیضآمیز در زمینهی پیشنهاد قیمت، تطبیق، جایگذاری تبلیغات یا ارائهی اطلاعات، مگر به درخواست صریح یک تبلیغدهنده.»
در واکنش به پیشنهادهای وزارت دادگستری، لی-آن مولهالند، معاون امور نظارتی گوگل، اعلام کرد این اقدامات به ضرر ناشران و تبلیغدهندگان تمام خواهد شد.
مولهالند در بیانیهای گفت: «وزارت دادگستری پذیرفت که راهکار پیشنهادی گوگل بهطور کامل به تصمیم دادگاه پاسخ میدهد؛ اما پیشنهادهای اضافی برای مجبورکردن گوگل به واگذاری ابزارهای تبلیغاتی، فراتر از یافتههای دادگاه است، مبنای قانونی ندارد و به ناشران و تبلیغدهندگان آسیب میزند.»
گوگل در پروندهای جداگانه، راهکارهای پیشنهادی خود را ارائه کرده است؛ از جمله، ارائهی پیشنهادهای لحظهای AdX به تمام سرورهای تبلیغاتی متفرقه و قرارگرفتن فعالیتهایش تحت نظارت یک ناظر مستقل به مدت سه سال.