موتورسیکلت آپاچی RTR 200 نیو فیس ؛ مشخصات فنی, امکانات

آخرین خودرو/ تولیدات آپاچی تقریباً جزء موتورهای پرطرفدار در دنیا هستند و یکی از مدلهای این برند آپاچی RTR 200 نیو فیس است.
موتورهای آپاچی تقریباً جزو موتورهای پرطرفدار در دنیا و ایران هستند و این موتورها توسط شرکت تی وی اس موتور تولید میشوند که یک شرکت هندی است و محصولات خود را به سراسر جهان عرضه میکند. اولین بار نام آپاچی در سال ۲۰۰۶ شنیده شد و کسی حدس نمیزد که این موتور در جهان به شهرت برسد. نسخهها و مدلهای مختلف آپاچی در طی زمان شاهد تغییرات و طراحیهای متفاوتی شدهاند و تقریبا از پرچمداران صنعت موتور سیکلت هند محسوب میشوند. در حال حاضر موتورهای آپاچی از نظر ظاهری و فنی شاهد تغییرات مثبتی بودهاند و یکی از مدلهای این برند آپاچی آر تی آر ۲۰۰ محسوب میشود.
نسخه اولیه این موتور سیکلت در سال ۹۶ وارد کشور شده بود و تا سال ۹۸ نیز شاهد حضور آن در ایران بودیم، ولی پس از آن به نظر میرسد واردات آن تا حدودی با مشکل روبرو بود. با گذشت ۴ سال این آپاچی، با نسخه به روز شده یا نیو فیس خود وارد بازار ایران شده است و ما در این مقاله قصد داریم به بررسی موتور آپاچی ۲۰۰ آر تی آر بپردازیم و اطلاعات فنی و ظاهری آن را در اختیار شما قرار دهیم.
طراحی آپاچی RTR 200 نیو فیس
در موتور سیکلت آپاچی ۲۰۰ شاهد تغییرات ظاهری نسبت به نسخه قبلی خود یا نسلهای دیگر آپاچی هستیم. ظاهر بدنه این موتور تا حدودی جذابیت بیشتری پیدا کرده و دکمههای روی فرمان، کیلومترشمار و حتی چراغ جلوی این خودرو دستخوش تغییراتی شدهاند. آپاچی RTR 200 نیو فیس، از نظر ظاهری توانسته به یکی از موتورهای نسبتاً جذاب در کلاس نیکد ایران تبدیل شود.
در قسمت جلوی این موتور، ما چراغهایی را با طرح تهاجمی مشاهده میکنیم که از نوع ال ای دی محسوب میشوند و میتوانند میدان دید نسبتاً وسیعی را در اختیار راکب قرار دهند. فرمان آپاچی RTR 200 نیو فیس، با ارگونومی مناسبی طراحی شده است و شاهد اضافه شدن دکمه مخصوص تغییر حالت رانندگی در این نسخه هستیم. رانندگی با این موتور، بین سه حالت قابلیت جابجایی دارد و با استفاده از تنها یک دکمه میتوان حالتهای رانندگی را جابجا کرد. حالت دکمههای روی فرمان تغییر کردهاند، ولی همچنان ترکیب و چینش دکمهها مانند نسخه قبلی آپاچی است.
اگر به کیلومتر شمار موتور آپاچی آر تی آر ۲۰۰ داشته باشیم، متوجه یک صفحه کیلومتر تمام دیجیتال ال سی دی خواهیم شد که اطلاعاتی مثل دمای موتور، سرعت، میزان سوخت، ساعت و دور موتور را به نمایش میگذارد. در این موتور خبری از ریموت یا سیستم کیلس نیست و شما با یک سوئیچ سنتی و قفل فرمان روبرو هستید که شاید کمی ناامید کننده به نظر برسد.
در این بخش آپدیتهای مهمی برای موتور اضافه شده است و از این آپدیتها میتوان به اتصال گوشی به موتور و نصب برنامههای مختلف و دریافت نوتیفیکیشن پیامک و تماس اشاره کرد. تمامی این آپشنها با استفاده از اپلیکیشن اختصاصی تی وی اس قابلیت اجرا دارند، ولی متاسفانه این اپلیکیشن در ایران از دسترس خارج شده است و ایرانیان نمیتوانند از این امکانات بهرهمند شوند. باک آپاچی RTR 200 نیو فیس، ظرفیتی معادل ۱۲ لیتر دارد و به نظر میرسد برای مسافتهای طولانی مناسب نباشد. چراغ عقب این موتور نیز مانند چراغ جلو از نوع LED محسوب میشود و پرتاب نور خوبی دارد.
زین آپاچی ۲۰۰ ارگونومی نسبتا مناسبی دارد و تقریباً زین نرمی محسوب میشود. کیفیت کلی زین، دوخت و جنس آن کیفیت نسبتاً قابل قبولی دارد و به موتورسیکلت، ظاهر اسپرتتری بخشیده است. دستگیرههای طراحی شده برای بخش کناری زین نیز نسبتا خوش ساخت محسوب میشوند و هنگام سوار شدن ترک نشین یا همان سرنشین عقب قابل استفاده هستند. ارتفاع زین این موتور سیکلت از سطح زمین برابر با ۸۰ سانتیمتر است و ارتفاع نسبتاً خوبی محسوب میشود، چرا که هنگام حرکت یا توقف هندلینگ مناسبی را در اختیار راکب قرار میدهد. وزن خالص موتور سیکلت آپاچی ۲۰۰ نیو فیس، ۱۵۲ کیلوگرم محسوب میشود.
ابعاد این موتور سیکلیت به شرح زیر است:
طول: ۲۰۲۰ میلیمتر، عرض: ۷۹۰ میلیمتر، ارتفاع: ۱۰۵۰ میلیمتر.
مشخصات فنی آپاچی RTR 200 نیو فیس
از مشخصات فنی موتور آپاچی آرتیآر ۲۰۰ نیو فیس میتوان به انجین تک سیلندر و چهار سوپاپه آن با حجم ۱۹۸ سی سی اشاره کرد که برای خنک سازی آن از رادیات روغن بهره گرفته شده است. انجین این موتور سیکلت قادر است در حالت رانندگی اسپرت، قدرتی معادل ۲۱ اسب بخار تولید کند و اگر تغییر حالت را به URBAN یا RAIN تنظیم کنید، قدرت آن به ۱۷.۳ اسب بخار کاهش پیدا خواهد کرد. همچنین گشتاور تولید شده توسط این انجین در حالت اسپرت برابر با ۱۷.۲ نیوتون متر و در حالتهای دیگر ۱۶.۵ نیوتن متر محسوب میشود. انجین آپاچی RTR 200 نیو فیس، همان انجین نسخه قبلی است اما با استفاده از دستکاری ECU شاهد عملکرد بهینهتری هستیم.
گیربکس این موتور سیکلت یک گیربکس ۵ سرعته اسلیپر کلاچ است و تغییر دندهها نسبتا نرم و بدون دردسر انجام میشود. حجم کلی روغن آپاچی آر تی آر ۲۰۰ حدوداً یک لیتر گزارش شده است و سیستم سوخت رسانی آن از نوع انژکتوری بوش محسوب میشود. در حالت کلی میزان مصرف سوخت نسخه نیو فیس این موتور، بستگی به نوع رانندگی شما دارد، اما حدوداً میتوان دو و نیم الی ۳ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر را به عنوان میانگین مصرف سوخت در نظر گرفت. موتور آپاچی RTR 200 میتواند حدوداً ۱۳۶ کیلومتر بر ساعت سرعت داشته باشد و شتاب صفر تا صد خود را ۱۲.۶ ثانیه ثبت کند.
شاسی و سیستم تعلیق این موتور، نسبتا مطلوب به نظر میرسد و آپاچی ۲۰۰ با وزن ۱۵۲ کیلوگرم هندلینگ مناسبی را در ترافیک و پیچهای تند ارائه میدهد. برای قسمت جلو و عقب این موتور، از کمک فنرهای تلسکوپی و مونوشاک شوا استفاده شده است و این کمک فنرها قابلیت تنظیم دارند. لاستیکهای استفاده شده برای آپاچی نیوفیس ۲۰۰، از چسبندگی قابل قبولی برخوردار هستند و سایز لاستیک جلوی آن ۹۰/۹۰ و همچنین سایز لاستیک عقب آن ۱۳۰/۷۰ است که هر کدام در رینگهای ۱۷ اینچی تعبیه شدهاند. ترمزهای آپاچی RTR 200 نیو فیس، مجهز به سیستم ABS بوده است و تا حدودی میتوان گفت گیرایی قابل قبولی در ترمز جلو و عقب دیده میشود.
تجربه سواری و رانندگی Apache RTR 200 New Face
هنگام سوار شدن بر روی آپاچی RTR 200 نیو فیس، متوجه خواهید شد که ارتفاع زین در سطح مناسبی قرار دارد و سواری خوبی را برای راکب و ترک نشین فراهم میکند. در این موتور سیکلت هنگام سواری شاهد لرزش و تکانهای زیادی نخواهید بود، چرا که در سایه سیستم تعلیق و سیستم ترمز آپاچی RTR 200 نیو فیس، میتوان رانندگی ایمنی را تجربه کرد.
رقبای آپاچی ۲۰۰ آر تی آر نیو فیس
در بازار ایران شاهد موتورسیکلتهای هندی متعددی هستیم و این موتور سیکلتها میتوانند رقیب جدی برای یکدیگر محسوب شوند. موتور سیکلتهای ان اس ۲۰۰ و آپاچی آرتی آر ۲۰۰ رقیب خوبی برای یکدیگر محسوب میشوند و تقریبا مشخصات آنها با یکدیگر مشابه است؛ با این تفاوت که قدرت آپاچی و یک سری ویژگیهای فنی آن، کمی کمتر از ان اس ۲۰۰ است.
نقاط ضعف و مثبت آپاچی ۲۰۰ آر تی آر نیو فیس و جمع بندی
مزایا:
ظاهر نسبتا جذاب، سواری نسبتا نرم، هندلینگ مناسب.
معایب:
قطعات دور از دسترس، دشتاب نسبتا ضعیف، ظرفیت باک نسبتا محدود.
در پایان میتوان گفت موتور آپاچی ۲۰۰ نیو فیس آر تی آر، طراحی نسبتا جذابی دارد و نسبت به نسخه قبلی خود بهبود پیدا کرده است. از نظر انجین و شتاب، موتورهایی مثل NS 200 عملکرد بهتری دارند و به همین دلیل این موتور نسبت به رقبای خود کمی ضعیف عمل کرده است. در حالت کلی آپاچی RTR 200 نیو فیس، با آپشنهای جدید خود میتواند سواری نسبتا مطلوبی را ارئه دهد و به عنوان یک موتور کلاس نیکد توانایی نسبتا معقولی دارد.