موتور وسپا SXL 150 ؛ مشخصات فنی و امکانات

آخرین خودرو/ ما در این مطلب به بررسی موتور وسپا SXL 150 می پردازیم و اطلاعاتی را درباره طراحی، انجین و رقبای این اسکوتر در اختیار شما قرار می دهیم.
وسپا از جمله برندهای محبوب ایتالیایی است و تا حدودی همه افراد با طراحی این دسته از موتورسیکلتها آشنایی دارند. در حال حاضر موتورسیکلتهای وسپا در بازار جهانی، جایگاه مناسبی به دست آوردهاند و ما در ایران نیز شاهد حضور موتورهای این برند هستیم. یکی از دلایل افزایش محبوبیت وسپا، طراحی جذاب آن محسوب میشود، چرا که در طراحی این موتورها از المانهای مدرن و همچنین نوستالژیک استفاده می شود و یک طراحی ترکیبی جذاب ایجاد میکنند. تنوع رنگی موتورهای وسپا نسبت سایر برندها تا حدودی بیشتر به نظر میرسد و به طور کلی این تنوع میتواند به تمامی سلیقهها پاسخ دهد. وسپا موتورسیکلتهای خود را عمدتا در کلاس اسکوتر طراحی و تولید میکند و در سایه همین اسکوترها و طراحی خاص آن به شهرت رسیده است. یکی از محصولات نسبتا جذاب برند وسپا، موتورسیکلت وسپا SXL 150 نام دارد که موتوری در کلاس اسکوتر است و توسط کبیر موتور در ایران عرضه میشود.
طراحی ظاهری موتورسیکلت وسپا SXL 150
در طراحی ظاهری وسپا اس ایکس ال ۱۵۰ همچنان شاهد سبک خاص طراحی موتور سیکلتهای ایتالیایی هستیم و به طور کلی اصالت موتورهای وسپا در این موتور سیکلت نیز به نمایش گذاشته شده است. در قسمت جلویی این موتور سیکلت شاهد یک چراغ مستطیل شکل هستیم که در عین سادگی، زیبایی خاصی را به موتور سیکلت بخشیده و برخلاف بسیاری از مدلهای وسپا به صورت دایره طراحی نشده است. چراغ اصلی روی فرمان موتور سیکلت تعبیه شده و با چرخش فرمان شاهد چرخش چراغ نیز هستیم که یک نقطه مثبت محسوب میشود، چرا که با چرخش فرمان شاهد چرخش در پرتاب نور خواهیم بود.
در قسمت پایینتر از چراغ اصلی، روی بدنه جلویی شاهد چراغهای راهنما در سمت راست و چپ هستیم که طراحی جالبی دارند و به جذابیت نمای جلویی افزودهاند. فلاپ جلویی این موتور سیکلت نسبتا کشیدهتر به نظر میرسد و تا حدودی نسبت به سایر طراحیهای وسپا متفاوت است، چرا که در عمده طراحیهای وسپا شاهد فلاپ جلویی کوتاه و پهن هستیم، اما در موتور سیکلت وسپا SXL 150 ظرافت بیشتر به چشم میخورد.
فرمان این موتور سیکلت شبیه به سایر اسکوترهای وسپا طراحی شده و یک فرمان لولهای با استفاده از فلاپهای نسبتا با کیفیت پوشانده شده است که نمای جذابی ایجاد میکند. آینههای زاویهدار روی همین فرمان تعبیه شدهاند و دید خوبی را ارائه میدهند. دکمه روشن خاموش چراغ جلو، دکمه استارت و ترمز در سمت راست فرمان قرار گرفته و در سمت چپ شاهد راهنما، کلاکسون و دکمه مربوط به صفحه کیلومتر هستیم.
صفحه کیلومتر وسپا اس ایکس ال ۱۵۰ یک صفحه کیلومتر آنالوگ دیجیتال محسوب میشود و اطلاعاتی مثل میزان سرعت را در بخش آنالوگ به نمایش گذاشته و در بخش دیجیتال شاهد میزان بنزین و مسافت کیلومتر طی شده هستیم. پایینتر از فرمان و صفحه کیلومتر یک فضای کوچک برای قرار دادن وسایلی مثل تلفن همراه تعبیه شده است که میتواند کاربردی محسوب شود. فضای پای راکب طراحی مناسبی دارد و امتداد پای این موتور سیکلت جای پای ترک نشین موتور را تشکیل میدهد. زین موتور سیکلت وسپا SXL 150 تا حدودی طراحی مناسبی دارد و میتواند برای راکب و ترک نشین سواری راحتی را فراهم کند. ارتفاع زین از سطح زمین ۷۴۴ میلیمتر است و به طوری طراحی شده تا اکثر رانندگان بتوانند به خوبی از این اسکوتر استفاده کنند و با این طراحی زین، فضای کافی برای پا و زانو فراهم میشود.
در قسمت انتهایی زین شاهد یک میله استیل هستیم که میتواند تعادل ترک نشین را حفظ کند. زیر زین، باک این موتور قرار گرفته است که ۷.۵ لیتر ظرفیت دارد و در بخش کناری آن شاهد یک فضا برای تعبیه وسایل محدود هستیم. با توجه به طراحی جمع و جور اسکوتر وسپا SXL 150 نمیتوان انتظار یک فضای ذخیره سازی بزرگ را داشت و به همین دلیل فضای ذخیره سازی این موتور سیکلت نیز مانند سایر طراحیهای وسپا، با فضایی محدود طراحی شده است. در انتهای این موتور سیکلت شاهد تعبیه چراغ خطر هستیم و چراغ راهنمای عقب نیز طراحی مناسبی دارند. وزن خشک این موتور ۱۰۸.۵ کیلوگرم محسوب میشود و این وزن با محاسبه مایعاتی مثل بنزین و روغن افزایش پیدا میکند.
ابعاد وسپا اس ایکس ال ۱۵۰ به شرح زیر است:
طول: ۱۷۸۵ میلیمتر، عرض: ۶۹۶ میلیمتر، ارتفاع: ۱۱۴۵ میلیمتر.
مشخصات فنی اسکوتر وسپا SXL 150
در موتور سیکلت وسپا اس ایکس ال ۱۵۰ شاهد یک انجین تک سیلندر، ۴ زمانه و مجهز به سیستم هوا خنک با سیستم تحریک سوپاپ sohc هستیم. حجم این انجین ۱۴۹.۳ سی سی محسوب میشود و قادر است ۹.۵ اسب بخار را در ۷۴۹۲ دور در دقیقه تولید کرده و گشتاوری معادل ۱۰ نیوتن متر در دور ۵۵۰۰ داشته باشد. نسبت تراکم انجین این اسکوتر ۹ به ۱ گزارش شده است و شاهد یک گیربکس سی وی تی هستیم که قدرت را با استفاده از تسمه به چرخ عقب منتقل میکند. نوع کلاچ وسپا SXL 150 انتقال قدرت خودکار با کلاچ مخروطی محسوب میشود و سیستم سوخت رسانی آن از نوع انژکتور برقی است.
کنترل سوخت رسانی در این موتور سیکلت به وسیله کامپیوتر مرکزی صورت میگیرد و مدل سوخت رسانی آن پیاجو محسوب میشود. سیستم روغن کاری پمپ روغن و پاشش توسط میل لنگ است و میتواند حداکثر سرعت ۸۷ کیلومتر بر ساعت را داشته باشد. مصرف سوخت وسپا SXL 150در هر ۱۰۰ کیلومتر ۲.۵ لیتر محسوب میشود که تا حدودی مناسب به نظر میرسد و برای تردد در شهر مناسب خواهد بود. برای سیستم تعلیق این موتور در بخش جلویی از کمک فنر تک بازو با فنر مارپیچ استفاده شده و برای بخش عقب از تک کمک مارپیچ استفاده کردهاند. شاسیهای وسپا SXL 150 از نوع فولاد آلیاژی محسوب میشوند و سایز تایر جلو ۱۱۰/۷۰ و سایز تایر عقب ۱۲۰/۷۰ محسوب میشود که تایر جلو روی رینگ ۱۱ اینچی و تایر عقب روی رینگ ۱۰ اینچی سوار است. برای ترمزهای جلو از نوع دیسکی استفاده کردهاند و برای ترمز عقب از نوع کفشکی که ترمز دیسکی جلو مجهز به سیستم abs است و میتواند ایمنی مطلوبی را فراهم کند.
تجربه سواری و رانندگی با موتورسیکلت VESPA SXL 150
طراحی موتور سیکلت وسپا اس ایکس ال ۱۵۰ ارگونومیک محسوب میشود و میتواند در طول مسیر راحتی را برای راکب فراهم کند. استایل نشستن روی این اسکوتر مشابه سایر اسکوترهای وسپا محسوب میشود و ارتفاع زین آن مناسب طراحی شده و افراد با قد مختلف میتوانند سواری خوبی را تجربه کنند. تا حدودی انجین وسپا SXL 150 میتواند قدرت و کارایی مناسبی را فراهم کند، ولی در حالت کلی با یک موتور سیکلت از کلاس اسکوتر طرف هستید و نباید انتظار چندان زیادی داشته باشید. مجهز بودن این اسکوتر به سیستم efi باعث میشود تا در طول مسیر مصرف سوخت بهینهای داشته باشید و فضای زیر زین نیز میتواند تا حدودی امکان حمل وسایل شخصی را برای راننده فراهم کند.
کنترل و پایداری وسپا SXL 150 طلوب به نظر میرسد و با جعبه دنده اتوماتیک این موتور نیازی به تغییر دنده به صورت دستی نیست. سیستم تعلیق موتورسیکلت حدودی مطلوب به نظر میرسد، ولی در مسیرهای ناهموار ممکن است شاهد ضرباتی باشید. ترمزهای این موتور سیکلت نیز عملکرد مطلوبی دارند و مجهز بودن دیسک جلویی به ترمز abs میتواند ایمنی راکب را حفظ کرده و تجربه سواری مطلوب را فراهم کند. در حالت کلی اسکوتر وسپا SXL 150 برای تردد در مسیرهای داخل شهر طراحی شده و میتواند در مسیرهای ترافیکی نیز عمل کرده مناسبی را ارائه دهد و تجربه سواری خوبی را فراهم کند.
رقبای وسپا SXL 150
در بازار ایران اسکوترهای متعددی از برندهای متعدد وجود دارند و بیشتر این اسکوترها با حجم انجین ۱۵۰ عرضه میشوند. همانطور که میدانید برند وسپا یکی از برندهای مطرح در زمینه اسکوتر محسوب میشود و به همین دلیل باید در زمینه رقبا به سمت موتور سیکلتهای مطرحی مثل هوندا و یاماها برویم. به عنوان مثال اسکوتر هوندا کلیک ۱۵۰ و یاماها آیروکس ۱۵۵ میتوانند رقیب این موتور سیکلت محسوب شوند و علاوه بر این موارد مدلهای چینی مثل اس وای ام و زونتس نیز موتور سیکلتهایی را با قیمت پایینتر ارائه میدهند که میتوانند رقیب وسپا اس ایکس ال ۱۵۰ شوند.
نقاط ضعف و مثبت وسپا SXL 150 و جمع بندی
مزایا:
طراحی نسبتا جذاب، مصرف سوخت نسبتا بهینه، سواری نسبتا نرم.
معایب:
حجم محدود در فضای ذخیره سازی، هزینه تعمیر و نگهداری بالا، دسترسی محدود به قطعات.
در پایان میتوان گفت موتورسیکلت وسپا SXL 150 از جمله محصولات برند ایتالیایی وسپا است که توسط کبیر موتور در ایران عرضه میشود. این موتورسیکلت از کلاس اسکوتر محسوب میشود و طراحی ظاهری نسبتا جذابی دارد. مشخصات فنی وسپا SXL 150 تا حدودی میتواند راضی کننده باشد، ولی در هر حال با یک اسکوتر درون شهری روبرو هستید. سواری این اسکوتر نرم و تقریبا راحت است و میتوان تجربه سواری نسبتا مطلوبی را در داخل شهر تجربه کرد.
نظر شما درباره اسکوتر وسپا SXL 150 چیست؟ به نظر شما آیا این اسکوتر از برند وسپا ارزش خرید دارد؟