موتور کاوازاکی ZX-25RR ؛ مشخصات فنی و امکانات

آخرین خودرو/ در این مطلب به بررسی موتور کاوازاکی ZX-25RR نینجا می پردازیم و اطلاعات طراحی، مشخصات فنی و سواری این موتور، در اختیار شما قرار می دهیم.
موتور سیکلتهای سری نینجا از پایههای ثابت و محصولات معروف برند کاوازاکی محسوب میشوند و طرفداران زیادی دارند. در ایران نیز شاهد حضور این دسته از موتور سیکلتها هستیم و بیش از ۳۰ سال از عرضه نسخههای نینجا توسط برند کاوازاکی میگذرد. عمده محصولات کاوازاکی نینجا توسط کویر موتور در ایران عرضه میشود و نینجا زد ایکس ۲۵ آر نیز از جمله محصولات عرضه شده توسط کویر موتور است که ما قصد داریم به آن بپردازیم. نینجا زد ایکس ۲۵ آر تا حدودی به نینجا ۲۵۰ شباهت دارد، ولی ما در بخش مشخصات فنی و تا حدودی در ظاهر این موتورسیکلت شاهد تفاوتهایی هستیم. نسخه اولیه این موتور سیکلت در سال ۲۰۲۰ در توکیو توسط کمپانی کاوازاکی رونمایی شد و پس از آن شاهد تولید این محصول در کشور اندونزی بودیم. به طور کلی پیشرانه موتور سیکلت میتواند عملکرد مطلوبی را ارائه دهد و با موتور سیکلتهای متعددی رقابت می کند.
طراحی ظاهری موتور سیکلت کاوازاکی
موتور سیکلتهای سری نینجا از برند کاوازاکی در طول سالهای مختلف شاهد تغییر و تحولات متعددی بودهاند و در حال حاضر شاهد یک طراحی مدرن و همچنین تهاجمی در این سری هستیم. استیکرهای روی بدنه، طراحی فلاپ و تنوع رنگی موتور سیکلتهای نینجای کاوازاکی ZX-25RR جذابتر شدهاند و تا حدودی شاهد برجستگیها و فرورفتگیهای متعددی روی فلاپها هستیم.
در قسمت جلویی این موتور سیکلت شاهد یک چراغ با طراحی تهاجمی هستیم و یک وایند شیلد برای کنترل جریان باد تعبیه شده است. به طور کلی چراغهای تعبیه شده در کاوازاکی ZX-25RR از نوع ال ای دی محسوب میشوند و پرتاب نور مناسبی را در اختیار راکب قرار میدهند. راهنمای این موتور سیکلت بر روی فلاپ طراحی شده و نور بالا و نور پایین در یک بخش تعبیه شدهاند. اگر به بررسی فرمان موتورسیکلت کاوازاکی ZX-25RR بپردازیم، متوجه خواهیم شد که فرمان این موتور سیکلت تا حدودی طراحی خمیدهای دارد و ارتفاع آن مناسب طراحی شده و باعث خستگی راکب نمیشود. در بخش راست فرمان موتور سیکلت کاوازاکی ZX-25RR شاهد کلیدهای استارت و قطع و وصل برق هستیم و در سمت دیگر فرمان کلیدهای نوربالا و نور پایین، راهنما و همچنین بوق تعبیه شده است.
صفحه کیلومتر این موتور سیکلت یک صفحه نمایش تیافتی محسوب میشود و قابلیت اتصال به تلفن هوشمند را دارد. در این صفحه کیلومتر هوشمند شاهد نمایش میزان بنزین، چراغهای هشدار، دور موتور، سرعت، آمپر بنزین و آمپر آب هستیم. نماد نینجا روی فلاپهای موتور سیکلت ZX-25RR قابل مشاهده است و در بخشهایی نیز شاهد نماد کاوازاکی و نام اصلی این موتور سیکلت هستیم. گنجایش مخزن سوخت یا همان باک موتور سیکلت کاوازاکی ۱۵ لیتر گزارش شده که تا حدودی مناسب به نظر میرسد، ولی نسبت به نسلهای قبلی نینجا شاهد کاهش ظرفیت در باک هستیم.
طراحی باک این موتور سیکلت عضلانی، تهاجمی و اسپرت محسوب میشود و اگر توجهی به زین آن داشته باشیم، شاهد یک زین دو تکه هستیم که ارتفاع آن از سطح زمین ۷۸۵ میلیمتر یا ۷۸.۵ سانتیمتر محسوب میشود که برای افراد با قد متوسط و قد بلند مناسب به نظر میرسد. متاسفانه در اکثر نسخههای نینجا شاهد فضای محدودی در قسمت ترک نشین هستیم که میتواند آزاردهنده باشد و علاوه بر این مورد به طور کلی زین موتور سیکلت ZX-25RR چندان راحت به نظر نمیرسد.اگر توجهی به بخش عقب کاوازاکی داشته باشیم، طراحی چراغ خطر توجه ما را جلب خواهد کرد، چرا که طراحی چراغ جالب به نظر میرسد و از ال ای دی تشکیل شده است. علاوه بر چراغ خطر، چراغهای راهنما نیز در قسمت عقب تعبیه شدهاند، ولی از لامپ معمولی برای این چراغها استفاده شده است. اگزوز موتور سیکلت تا حدودی بزرگ به نظر میرسد و جنس آن استیل محسوب میشود و به طور کلی وزن موتور سیکلت کاوازاکی ZX-25RR، صدوهفتاوهفت کیلوگرم است که با محاسبه مایعاتی مثل بنزین و روغن شاهد افزایش این وزن خواهیم بود.
ابعاد موتورسیکلت کاوازاکی ZX-25RR به شرح زیر است:
طول: ۱۹۷۵ میلیمتر، عرض: ۷۶۰ میلیمتر، ارتفاع: ۱۱۱۰ میلیمتر.
مشخصات فنی موتور سیکلت کاوازاکی ZX-25RR
در حالت کلی میتوان گفت موتورسیکلت کاوازاکی ZX-25RR، میتواند ویژگیهای مثبت و منفی را از نظر مشخصات فنی داشته باشد، اما در مجموع این موتور سیکلت دارای عملکرد انجین رضایت بخشی است. انجین موتور سیکلت ZX-25RR یک انجین با حجم ۲۴۹.۸ سی سی محسوب میشود و از نوع ۴ سیلندر خطی چهار زمانه مجهز به ۱۶ سوپاپ و سیستم خنک کننده مایع است. حداکثر توان گزارش شده برای انجین این موتور ۳۴.۹۵ یا همان ۴۶.۸ اسب بخار محسوب میشود و این انجین قادر است گشتاوری معادل ۲۲.۹ نیوتن متر را تولید کند. انتقال دهنده قدرت در موتور سیکلت ZX-25RR یک جعبه دنده شش سرعته محسوب میشود و سیستم سوخت رسانی آن از نوع انژکتور برقی است. مصرف سوخت این موتور سیکلت برای هر ۱۰۰ کیلومتر ۴ لیتر گزارش شده است و شتاب صفر تا صد آن ۶ ثانیه محسوب میشود.
در سیستم تعلیق جلوی موتور سیکلت ZX-25RR شاهد کمک فنر دو مرحلهای با قابلیت تنظیم فشردگی و همچنین کمک فنر هیدرولیک تلسکوپی وارونه هستیم که ۳۷ میلیمتر قطر دارد و در بخش عقب شاهد تک کمک گازی با حالت اتصال افقی هستیم. در قسمت ترمز برای بخش جلو از ترمز تک دیسکی با قطر ۳۱۰ میلیمتر نیمه شناور همراه با پمپ ۴ پیستون استفاده شده و در بخش عقب این موتور از نوع تک دیسک با قطر ۲۲۰ میلیمتری همراه با پمپ تک پیستون بهره بردهاند. سایز تایر جلوی موتور سیکلت کاوازاکی ZX-25RR ۱۱۰/۷۰ محسوب میشود و ابعاد تایر عقب ۱۵۰/۶۰ است که هر دو بر روی رینگهای ۱۷ اینچی تعبیه شدهاند. لازم به ذکر است که لاستیکهای جلو و عقب هر دو به ترمز ضد قفل یا ABS مجهز هستند و میتوانند ایمنی مطلوبی را فراهم کنند.
تجربه رانندگی و سواری با موتور سیکلت کاوازاکی ZX-25RR
با توجه به تنظیم ارتفاع فرمان و طراحی مناسب آن در کاوازاکی ZX-25RR میتوان گفت برخلاف سایر موتورهای کلاس ریس فشاری به مچ دست راکب وارد نخواهد شد. با وجود عدم وجود فضای مناسب برای ترک نشین، راکب میتواند تا حدودی رانندگی راحتی را تجربه کند، ولی در حالت کلی زین این موتورسیکلت چندان جادار به نظر نمیرسد. موتور سیکلت کاوازاکی ZX-25RR در حالت کلی هندلینگ مناسبی را در اختیار راکب قرار میدهد و این مسئله در زیر سایه طراحی و ارتفاع مناسب فرمان این موتور سیکلت اتفاق میافتد.
سیستم تعلیق موتور سیکلت ZX-25RR مطلوب است و سیستم ترمز آن راضی کننده به نظر میرسد و میتواند ترمزگیری مناسبی را در سایه وجود ترمزهای ABSفراهم کند. نهایت سرعت گزارش شده برای این موتور سیکلت کاوازاکی ۱۹۰ کیلومتر محسوب میشود و شتاب صفر تا صد آن ۶ ثانیه است که در حالت کلی قابل قبول است. لاستیکهای استفاده شده موتور سیکلت ZX-25RR تا حدودی قابل قبول هستند و در حالت کلی میتوان تجربه سواری مطلوبی را با این موتور سیکلت تجربه کرد.
رقبای موتور سیکلت کاوازاکی ZX-25RR
در بازار ایران با توجه به کلاس موتورسیکلت کاوازاکی ZX-25RR میتوان رقبای مختلفی را معرفی کرد، چرا که تنوع موتور سیکلت از نظر حجم موتور و قیمت مشابه با این موتور سیکلت تا حدودی زیاد است. با توجه به این مسئله میتوان به رقبایی مثل بنلی ۲۵۰، کیوی ۲۵۰، یاماها R25 و حتی سی اف ۲۵۰ اس آر اشاره کرد. محصولات دیگر برند کاوازاکی از جمله کاوازاکی نینجا ۲۵۰ نیز میتوانند رقیب خوبی برای این موتور سیکلت محسوب شوند، ولی در حالت کلی قدرت انجین موتور سیکلت کاوازاکی ZX-25RR بیشتر از کاوازاکی نینجا ۲۵۰ است.
نقاط ضعف و قوت کاوازاکی ZX-25RR و جمعبندی
مزایا:
سرعت و شتاب مناسب، هندلینگ مناسب سیستم، تعلیق نسبتا با کیفیت، ترمزگیری مطلوب، طراحی ظاهری نسبتا جذاب.
معایب:
جادار نبودن قسمت ترک نشین زین، احتمال در دست نبودن بعضی از قطعات، قیمت بالا، هزینه نگهداری نسبتا بالا، وزن نسبتا سنگین.
در پایان میتوان گفت موتور سیکلت کاوازاکی ZX-25RR از جمله محصولات برند کاوازاکی از کلاس ریس محسوب میشود و طراحی ظاهری مناسبی دارد. علاوه بر طراحی ظاهری مناسب، ما شاهد مشخصات فنی مطلوبی در این موتور سیکلت هستیم که میتواند مورد رضایت بسیاری از افراد قرار بگیرد. شتاب و سرعت موتور سیکلت کاوازاکی ZX-25RR و طراحی مناسب آن باعث شده تا این موتور سیکلت به عنوان یک محصول ژاپنی به یک گزینه مطلوب برای خرید تبدیل شود. در حال حاضر در بازار ایران، موتور سیکلتهای ژاپنی و به ویژه موتور سیکلتهای سری نینجا از برند کاوازاکی، محبوب محسوب میشوند و بازار خوبی دارند.
نظر شما در مورد موتور سیکلت کاوازاکی ZX-25RR چیست؟ به نظر شما این موتور سیکلت کلاس ریس ارزش خرید دارد؟