نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
خودرو

موتور وسپا VXL 150 ؛ مشخصات فنی و امکانات

منبع
آخرین خودرو
بروزرسانی
موتور وسپا VXL 150 ؛ مشخصات فنی و امکانات

آخرین خودرو/ در این مطلب بررسی موتور وسپا VXL 150 می پردازیم و اطلاعاتی درباره ظاهری، مشخصات فنی، سواری آن را در اختیار شما قرار دهیم.

وسپا یک شرکت ایتالیایی است که در زمینه ساخت موتور کلاس اسکوتر درون شهری در دنیا به شهرت رسیده است. آغاز کار این برند پس از جنگ جهانی دوم بود و هم اکنون نزدیک به ۸۰ سال است که شاهد تولید موتورهای جذاب توسط وسپا هستیم که برای تردد درون شهری مناسب هستند. یکی از محصولات وسپا، اسکوتر وسپا وی ایکس ال ۱۵۰ محسوب می‌شود که توسط شرکت کبیر موتور در ایران عرضه می‌شود و یکی از موتور سیکلت‌های پرطرفدار در دنیا است. این اسکوتر در رنگ‌های زرد، قرمز، مشکی و همچنین آبی عرضه می‌شود و می‌تواند به هر سلیقه‌ای با هر جنسیتی پاسخگو باشد. وسپا وی ایکس ال ۱۵۰ یک گزینه مناسب برای افراد خاص پسند محسوب می‌شود و کیفیت مناسبی را در کنار طراحی خاص خود ارائه می‌دهد.
 
طراحی ظاهری موتور سیکلت وسپا VXL 150 

وسپا به معنای زنبور است و یکی از دلایل انتخاب نام این موتور سیکلت‌ به دلیل شباهت طراحی جلوی آن به زنبور و حتی صدای زنبور مانند آن محسوب می‌شود. به طور کلی طراحی ظاهری موتورسیکلت‌های وسپا جذاب و همه پسند است و در حالت کلی در رنگ‌های جذابی عرضه می‌شود. اگر از نمای جلو به موتورسیکلت وسپا وی ایکس ال ۱۵۰ نگاه کنیم، مانند سایر اسکوترهای وسپا شاهد چراغ گرد در بخش جلو هستیم که با چرخاندن فرمان جابه‌جا می‌شود و پرتاب نور خوبی را در اختیار راکب قرار می‌دهد. علاوه بر چراغ اصلی دو چراغ دیگر در قسمت پایین این چراغ تعبیه شده‌اند که افزایش دید راننده را فراهم می‌کنند. فرمان این موتور سیکلت یک فرمان کوتاه محسوب می‌شود که توسط فلاپ پوشانده شده و روی آن دو آینه گرد استیل تعبیه شده است که طراحی نوستالژی دارد.

صفحه نمایش طراحی شده برای موتور سیکلت وسپا وی ایکس ال ۱۵۰، ترکیبی از نوستالژی و مدرنیته محسوب می‌شود و شاهد صفحه‌ای آنالوگ و دیجیتال هستیم که اطلاعاتی مثل سرعت موتور، بنزین و ساعت را نمایش می‌دهد. جاپایی این موتور سیکلت مانند سایر موتور سیکلت‌های وسپا است و ممکن است برای بعضی افراد کوچک محسوب شود، ولی در حالت کلی جا پای بدی برای موتور سیکلت طراحی نشده است. اگر به بخش زین موتور سیکلت وسپا VXL 150 توجهی داشته باشیم، شاهد یک زین نسبتا نرم و جادار هستیم که شیب مناسبی دارد و در انتهای زین ترک نشین یک دستگیره برای حفظ تعادل ترک نشین تعبیه شده است که از جنس استیل محسوب می‌شود. ارتفاع زین وسپا وی ایکس ال ۱۵۰، ۷۴۴ میلی‌متر است و برای افراد با قد مختلف می‌تواند گزینه مناسبی باشد و سواری و هندلینگ خوبی را فراهم کند.

در قسمت زیر زین این موتور سیکلت شاهد باک هستیم که ظرفیت هفت و نیم لیتری دارد و در هر ۱۰۰ کیلومتر ۲.۶ لیتر سوخت مصرف می‌کند. علاوه بر باک، یک فضای ذخیره سازی نیز در زیر زین تعبیه شده است که فضای چندان زیادی ندارد. در بخش‌های جانبی وسپا VXL 150 شاهد نمای بدی نیستیم، چرا که همه چیز با استفاده از فلاپ پوشانده شده و طراحی نمای جانبی نیز جذاب به نظر می‌رسد. در قسمت انتهایی این موتور سیکلت شاهد یک چراغ خطر شیک هستیم که طراحی مدرنی دارد و به جذابیت این موتور سیکلت افزوده است. وزن خشک موتور سیکلت وسپا وی ایکس ال ۱۵۰، ۱۰۸.۵ کیلوگرم محسوب می‌شود و تا حدودی می‌توان گفت وزن سبکی دارد.

ابعاد وسپا VXL 150  به شرح زیر است:
طول: ۱۷۸۵ میلی‌متر، عرض: ۶۹۶ میلی‌متر، ارتفاع: ۱۱۴۵ میلی‌متر.

مشخصات فنی اسکوتر وسپا VXL 150

موتور سیکلت وسپا وی ایکس ال ۱۵۰ مجهز به یک انجین تک سیلندر، ۴ زمانه، هوا خنک با سیستم تحریک سوپاپ SOHC است و حجم سیلندر آن ۱۴۹ سی‌سی اندازه گیری شده. حداکثر توان انجین این موتور سیکلت ۷.۱ کیلووات در دور ۷۵۰۰ یا به عبارتی ۹.۵ اسب بخار محسوب می‌شود و حداکثر گشتاور آن ۱۰ نیوتن متر در دور ۵۵۰۰ گزارش شده است. نسبت تراکم وسپا وی ایکس ال ۱۵۰، ۹ به یک گزارش شده است و نوع سیستم سوخت رسانی آن از نوع انژکتور برقی است. کنترل سوخت در این موتور سیکلت به وسیله کامپیوتر مرکزی یا ای‌سی‌یو صورت می‌گیرد و مدل سوخت رسانی آن پیاجو محسوب می‌شود. موتورسیکلت وسپا وی ایکس ال ۱۵۰ مجهز به استارتر برقی بوده و سیستم روغن کاری آن پمپ روغن و پاشش توسط میل لنگ است.

گیربکس این موتور سیکلت، یک گیربکس اتوماتیک سی وی تی محسوب می‌شود و نیرو با استفاده از تسمه به چرخ عقب انتقال پیدا می‌کند. اسکوتر وسپا VXL 150 مجهز به کلاچ خودکار مخروطی است و شتاب صفر تا ۶۰ آن حدود ۱۰ ثانیه محسوب می‌شود. حداکثر سرعت این موتور ۸۷ کیلومتر بر ساعت گزارش شده و مصرف سوخت آن در ۱۰۰ کیلومتر ۲.۶ لیتر است که مناسب به نظر می‌رسد. برای بخش سیستم تعلیق در جلوی موتورسیکلت وسپا VXL 150 از کمک فنر تک بازو با فنر مارپیچ استفاده کرده‌اند و برای قسمت عقب از تک کمک مارپیچ استفاده شده است. سایز لاستیک جلو ۱۱۰/۷۰ و سایز لاستیک عقب ۱۲۰/۷۰ محسوب می‌شود و لاستیک جلو روی رینگ ۱۱ اینچی و لاستیک عقب روی رینگ ۱۰ اینچی تعبیه شده است. ترمزهای استفاده شده برای لاستیک جلو از نوع دیسکی و برای لاستیک عقب از نوع کاسه‌ای محسوب می‌شوند و به طور کلی چرخ جلو و عقب مجهز به سیستم ترمز abs است که می‌تواند ایمنی مطلوبی را برای راکب فراهم کند و برای تردد داخل شهر کاربردی به نظر می‌رسد.

تجربه سواری و رانندگی با موتور سیکلت وسپا VXL 150 
استایل نشستن روی موتور سیکلت وسپا وی ایکس ال ۱۵۰ دقیقا مشابه سایر اسکوترها است و به طور کلی هر دو پای راکب روی بدنه موتور سیکلت قرار می‌گیرد. فرمان  این موتور سیکلت تا حدودی کوچک است، ولی در حالت کلی هندلینگ مناسبی را برای تردد در درون شهر در اختیار راکب قرار می‌دهد. در حالت کلی با توجه به کلاس اسکوتر وسپا VXL 150 می‌توان گفت در مسیرهای پر چاله ممکن است ضرباتی به موتورسیکلت و راکب وارد شود. طراحی زین و همچنین کیفیت آن مطلوب به نظر می‌رسد و می‌تواند سواری نرمی را برای راکب و تک نشین آن فراهم کند و همچنین میله طراحی میله طراحی شده در انتهای بخش ترک نشین ایمنی و تعادل او را حفظ می‌کند.

چراغ‌های استفاده شده در این موتور، پرتاب نور خوبی دارند و می‌تواند تجربه رانندگی خوبی را در شب فراهم کند. کیفیت ترمزها مطلوب به نظر می‌رسد، چرا که ترمزهای دیسکی این موتور سیکلت به سیستم abs مجهز هستند و می‌توانند در داخل شهر عملکرد مطلوبی را ارائه دهند. ارتفاع زین نیز با توجه به کلاس وسپا به صورت عادی طراحی شده و می‌تواند برای افراد با قد مختلف مناسب باشد و مشکلی را در هندلینگ ایجاد نکند. در حالت کلی شتاب‌گیری و سرعت موتور سیکلت وسپا VXL 150 معمولی به نظر می‌رسد، ولی مصرف سوخت آن بهینه است.

رقبای وسپا VXL 150
در حال حاضر در ایران شاهد اسکوترهای متعددی هستیم و خود برند وسپا نیز اسکوترهای متعددی را تولید و عرضه کرده است. از رقبای موتور سیکلت وسپا VXL 150 می‌توان به وسپا اس ایکس ال ۱۵۰ و پژو جانگو ۱۵۰ اشاره کرد. علاوه بر این اسکوترها اسکوتر ADV 150 که تا حدودی ویژگی‌های مشترکی با این موتور سیکلت دارد، می‌تواند رقیب خوبی محسوب شود. یکی دیگر از محصولات عرضه شده توسط کبیر موتور به نام اسکوتر IRFZ-S 150 نیز می‌تواند تا حدودی با وسپا VXL 150 رقابت داشته باشد.

نقاط ضعف و مثبت VESPA VXL 150 و جمع بندی
مزایا:
مصرف سوخت بهینه، طراحی نسبتا جذاب.

معایب:
قیمت نسبتا بالا، فضای کم زیر زین.

در پایان می‌توان گفت موتورسیکلت وسپا وی ایکس ال ۱۵۰ یکی از موتورسیکلت‌های ارائه شده توسط کبیر موتور به شمار می آید که کیفیت مطلوبی دارد. طراحی ظاهری این موتور سیکلت مشابه سایر طراحی محصولات وسپا است و در رنگ‌های جذابی عرضه می‌شود. شاید مشخصات فنی وسپا وی ایکس ال ۱۵۰ چندان مطلوب نباشد، ولی در حالت کلی ما با یک موتور سیکلت در کلاس اسکوتر روبرو هستیم و در این کلاس، چنین مشخصاتی قابل قبول به نظر می‌رسند. با این موتورسیکلت می‌توان سواری نسبتا مطلوبی را تجربه کرد، چرا که زین نرمی دارد و مجهز به ترمز abs است. در نهایت می‌توان گفت موتورسیکلت وسپا وی ایکس ال ۱۵۰ برای تردد در داخل شهر و مسافت‌های کوتاه، یک موتور سیکلت مطلوب است.

نظر شما درباره موتور سیکلت وسپا VXL 150 چیست؟ به نظر شما آیا این موتور سیکلت ارزش خرید دارد؟

به پیج اینستاگرامی «آخرین خودرو» بپیوندید
instagram.com/akharinkhodro.ir