فولکسواگن گلف G60، هاچبک داغ خاص و تولید محدود با موتور سوپرشارژ

پدال/ فولکسواگن گلف G60 لیمیتد نسخهای بسیار خاص از نسل دوم گلف بود که با پیشرانهٔ 1.8 لیتر سوپرشارژ تنها در 71 دستگاه ساخته شد.
شاید گلف GTI اولین هاچبک داغ تاریخ نباشد اما نمیتوان انکار کرد که این خودرو بهسرعت به مشهورترین هاچبک داغ جهان تبدیل شد. نسل اول گلف GTI با پیشرانهٔ 1.6 لیتری 110 اسب بخاری که در سال 1977 معرفی شد، خیلی زود به یک نماد تبدیل شد. فولکسواگن در نسل دوم هم همین فرمول را ادامه داد و DNA اصلی را حفظ کرد اما حالا GTI بالغتر شده بود.
نسل دوم گلف GTI در ابتدا از همان پیشرانهٔ 1.8 لیتری انژکتوری چهار سیلندری استفاده میکرد که در اواخر عمر نسل اول ارائه شده بود. این موتور 112 اسب بخار قدرت تولید میکرد. سپس در سال 1986، فولکسواگن نسخهٔ 16 سوپاپ همین موتور را ارائه کرد که قدرت را به 140 اسب بخار افزایش داد. این اما پایان کار فولکسواگن با گلف GTI نسل دو نبود و طی سالهای بعد مدلهای G60 و G60 رالی چهارچرخ محرک برای هومولوگیشن مسابقات WRC هم معرفی شدند. بااینحال، هیچکدام از این مدلها نقطهٔ اوج گلف GTI نسل دو نبودند زیرا این عنوان به گلف G60 لیمیتد تعلق داشت که در سال 1989 معرفی شد.
این نسخهای تولید محدود بود که از تمام آپشنهای سطح بالای گلف آن زمان مثل صندلیهای چرمی با گرمکن، آینههای برقی، چهار شیشهٔ برقی، فرمان هیدرولیک و سانروف بهره میبرد. این نسخه در ظاهر بهجای چهار چراغ GTI، دو چراغ تکی ساده داشت و زمانی که سپرهای بزرگ در گلفها بهصورت استاندارد ارائه میشدند، از سپرهای باریک ساده استفاده میکرد. تریم آبی دور جلوپنجره بهجای قرمز، یک نشان کوچک آبی و رینگ ۱۵ اینچی BBS RM012 هم از دیگر ویژگیهای ظاهری این نسخه بودند.
زیر ظاهر ساده و فریبنده گلف G60 لیمیتد، قدرتی نهفته بود که پیشتر در هیچ هاچبک داغی دیده نشده بود. این خودرو با برخورداری از پیشرانه چهار سیلندر سوپرشارژ و سیستم چهارچرخ محرک، از بسیاری جهات پیشزمینه گلف R محسوب میشد. پیشرانه موردبحث، نسخه ۱۶ سوپاپ پیشرانه ۱.۸ لیتری بود که با سوپرشارژر G60 به ۲10 اسب بخار و ۲۵۲ نیوتن متر گشتاور رسید. لیمیتد میتوانست در حدود ۶.۴ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد و به حداکثر سرعت ۲۳۰ کیلومتر بر ساعت دست یابد، ارقامی که برای پشت سر گذاشتن بامو M3 نسل E30 کافی بودند. سیستم تعلیق و گیربکس هم از گلف رالی گروه A گرفته شده بود.
از این نسخه تنها 71 دستگاه ساخته شد که اکثر آنها پنجدر و فقط دو دستگاه سهدر بودند. گلف G60 لیمیتد برای ۱۳ سال قدرتمندترین مدل گلف باقی ماند تا اینکه در سال 2002 این عنوان به گلف R32 در نسل چهارم با پیشرانهٔ VR6 و 240 اسب بخار رسید. ازآنجاییکه گلف G60 لیمیتد نسخهای تولید محدود بود، امروز نمونههای کارکردهٔ آن قیمتهای بسیار بالایی پیدا کردهاند. بهعنوانمثال، در سال 2022 یک نمونه از این خودرو با کارکرد نزدیک به 110 هزار کیلومتر، با قیمتی در حدود 80 هزار پوند فروخته شد.