جلوپنجره خودرو: از قطعهای ساده تا نماد برندهای جهانی

پدال/ شاید جلوپنجره خودرو را جزو پیش پا افتادهترین قطعات یک وسیله نقلیه بدانید اما مهندسی جالبی در پشتصحنه وجود دارد که باید به آن پرداخت.
محصولی از بیامو بدون جلوپنجره متمایز کلیوی شکل یا یک جیپ رانگلر بدون میلههای عمودی آشنا را تصور کنید! طرحهایی مانند جلوپنجرههای بزرگ لکسوس نیز بهسرعت هویت برندهای خاص را نمایان میسازند؛ اما این ویژگیها تنها برای شناسایی برند نیست؛ بلکه در حفاظت از موتور و بهبود آیرودینامیک خودرو نقش دارند. اگرچه جلوپنجره رادیاتور برای عملکرد اصلی خودرو ضروری نیست، اما نبود آن میتواند مشکلات جدی ایجاد کند.
در غیاب این سپر محافظ، رادیاتور، فن، لوازم جانبی موتور، تسمهها و سایر اجزا در معرض اشیا پرتابشده قرار میگیرند. سنگها، حشرات، چوبها و دیگر اشیای کوچک و بزرگ میتوانند به محفظه موتور نفوذ کرده و خسارات مختلفی ایجاد کنند. با هدایت کارآمد هوا به داخل محفظه موتور، جلوپنجره به حداکثر رساندن خنککنندگی موتور، بهویژه در سرعتهای بالا یا آبوهوای گرم، کمک میکند.
آسیب به رادیاتور یکی از دلایل اصلی داغ شدن بیش از حد موتور است که میتواند به نابودی آن منجر شود؛ بنابراین، هرچند جلوپنجره برای حرکت، فرمانپذیری یا ترمزگیری ضروری نیست، اما برای طول عمر خودرو نقشی حیاتی ایفا میکند. پرههای رادیاتور خودرو بهراحتی با برخورد خم یا شکسته میشوند و حتی گیر کردن حشرات یا برگها در آنها میتواند تأثیر جدی بر توانایی آنها در دفع گرما داشته باشد.
با رایجتر شدن خودروهای الکتریکی، ممکن است متوجه شده باشید که بسیاری از آنها دارای جلوپنجرههای بسیار کوچک یا حتی بدون جلوپنجره هستند. بهعنوان مثال، تسلا مدل ۳ دارای یک پنل در جایی است که معمولاً جلوپنجره سنتی قرار دارد و یک بخش بازشوی افقی در دماغه هوا درست زیر آن دیده میشود.
دلیل چنین طرحی این است که خودروهای الکتریکی گرما را از طریق سیستمهای بسته با رادیاتورهای کوچکتر که باتریها، موتورها و اینورترها را خنک میکنند، دفع میکنند؛ اما با دقت در طراحی تسلا مدل 3، میتوان شیارهایی را در این بخش بازشو مشاهده کرد که قادر به گرفتن برخی از ذرات معلق جادهای هستند.
با این حال، ممنوعیتهای در حال نزدیک شدن برای موتورهای درون سوز در اتحادیه اروپا و بسیاری از شهرهای آمریکا طی دهه آینده به این معنا نیست که جلوپنجرهها برای همیشه از بین خواهند رفت. برخی از خودروهای الکتریکی همچنان از جلوپنجرههای غیرواقعی بهعنوان بخشی از امضای طراحی خود استفاده میکنند، بهویژه برخی خودروسازان قدیمی که میخواهند خط تولیدشان هویت بصری برند خود را حفظ کند.
بیامو i4 نمونه خوبی از این موضوع است؛ جلوپنجره کلیوی آن بیشتر برای حفظ زیباییشناسی طراحی سری ۴ حفظ شده است. هیوندای آیونیک ۶ از کرکرههایی در دماغه جلوی خود استفاده میکند که فقط در صورت نیاز به خنککنندگی باز میشوند و در حالت بسته، آیرودینامیک را بهبود داده و برد خودرو را افزایش میدهند.
بهطور واضح، نقش جلوپنجرهها در حال تحول است، اما این ویژگی به هیچوجه کارایی خود را از دست نداده است. خنک کردن اجزای خودروهای الکتریکی برای عملکرد کارآمد آنها حیاتی است و حتی یک بخش بازشوی کوچک یا غیر سنتی میتواند این کار را انجام دهد؛ و اگر با خودرویی درون سوز رانندگی میکنید، جلوپنجره حفاظت فیزیکی ضروری را ارائه میدهد که بدون آن، بیش از یک سفر کوتاه به انتهای خیابان نمیتوانید به رانندگی ادامه دهید.