روابط عمومیها، زمینه ساز تحقق حکمرانی مطلوب

ایرنا/ بوشهر- ایرنا- جایگاه علمی و مدیریتی روابط عمومیها در هر سازمانی به مثابه رکن راهبردی نظام ارتباطی با شکل دهی افکار عمومی و ارتقای سرمایه اجتماعی زمینه ساز پاسخگویی شفاف سازمانی و تحقق حکمرانی مطلوب هستند.
به گزارش ایرنا، روابط عمومی ها فراتر از واژه ها، یک منعطف منبسط در لباس بشر، شاه کلید تمام قفلهای یک ساختار منسجم، یک پا برای هزار قدم، یک اتاق فکر تک نفره، گاهی آجر به آجر یک ساختار را وصله پینه کرده و گاهی از جادوی قلمشان کوه مشکلات را به هدف، پل می زنند.
بیست و هفتم اردیبهشتماه، روز جهانی ارتباطات و روابط عمومی نامگذاری شده و فرصتی مغتنم برای پاسداشت نقشآفرینی و تلاش متعهدانه و آگاهانه کارگزاران روابط عمومی است که علاوه بر انعکاس موفقیتها و دستاوردها نزد افکار عمومی، با برقراری رابطهای دوسویه با مخاطبان میکوشند از رهگذر آگاهیافزایی، قضاوتهایی صحیح از عملکردها در اذهان جامعه ایجاد کنند.
به گفته استاندار بوشهر روابط عمومی در دنیای امروز نهادیست که از متن جامعه برخاسته و نقش پاسخگویی بهنگام و متناسب با ذائقه مردم را ایفا میکند و از این منظر، یک واحد تخصصی است که برای کارآمدی بیشتر، باید با بهرهگیری از خلاقیت و نوآوری، رویکردی توسعهمحور داشته باشد و بتواند در کنار آنکه عملکردها را به صورت واقعبینانه و نه شعارگونه منعکس میکند، در تعاملی اثربخش با افکار عمومی، آنها را با جریان عمومی توسعه همراه و همگام سازد.
ارسلان زارع بر این باور است که رویکرد وفاق ملی دولت چهاردهم و استفاده از همه ظرفیتها برای جبران کاستیهای گذشته و تمرکز بر پتانسیلها برای شتاب در ارائه خدماتی شایسته به مردم، فرصتی برای فعالان عرصه روابط عمومی است تا با روشنگری، نسبت به تقویت اعتماد عمومی جامعه اهتمام ورزند و بسترساز افزایش مشارکت در پیشرفت جامعه باشند.
وی یادآورشد: عملکرد هوشمندانه و هدفمند روابط عمومیها منجر به ارتقای همکاری و همافزایی مردم و رسانهها میشود و این مهم، یکی از کلیدیترین مولفههاییست که سازمانها و نهادها در عصر حاکمیت رسانه بدان نیاز دارند.
روابط عمومی هنر هشتم و چهارمین شغل پر استرس دنیا
سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر نیز روابط عمومیها را مغز متفکر و پل ارتباطی و عامل موفقیت سازمانها توصیف کرد که میان مجموعه سازمانی و جامعه، در بطن آسیب ها قرار دارند.
محمد حسین زندویان اظهار کرد: شیوه کار روابط عمومی و مسئولیتهایی که بر عهده این بخش قرار داده شده سبب شده تا این حرفه علاوه بر اینکه به عنوان هنر هشتم معرفی شده، چهارمین شغل پر استرس در دنیا نیز شناخته شود.
وی افزود: مدیران و متخصصان روابط عمومی نیازمند تفکر و کنش و واکنش در شرایط پر استرس و تنش زا هستند به همین دلیل مسئولیتی بسیار سخت و مهم بر عهده دارند.
ضرورت روابط عمومی اعتماد و اعتبار آفرینی
فعال رسانهای و مدیر روابط عمومی شرکت پتروشیمی سبلان، روابط عمومی را قلب تپنده ارتباطات در هر سازمانی دانست که با عشق و علاقه به مردم و برای آنها کار میکند، شاید کمتر دیده شود اما همیشه جاری است.
حامد آبزن معتقد است روابط عمومی امروز، دیگر فقط صدور خبر و اطلاعیه نیست. بلکه به علم تبدیل شده که با هنر گوش دادن، درک کردن، تحلیل و پاسخ باید روزآمد و متخصص باشد زیرا جامعه و رسانهها هر لحظه در حال تغییر هستند.
وی گفت: ما در روابط عمومی، گاه در خط مقدم بحرانها ایستادهایم و گاه در سکوتِ دیدهنشدن، اعتماد میسازیم. شاید کسی نداند دغدغههایمان چیست، یا شبهایی که بیدار ماندهایم تا یک پیام درست منتشر شود، اما همین ندانستن، چیزی از لذت خدمت کم نمیکند، ما آمدهایم که بسازیم، پیوند بزنیم، روایت کنیم و اعتبار بیافرینیم.
آبزن یادآور شد: روابط عمومی نه پشت صحنه است، نه جلوی دوربین؛ بلکه در متن زندگی سازمانها جاری است.
ظهور هوش مصنوعی، سنگینتر شدن وظایف روابط عمومیها
مدیر روابط عمومی شرکت پتروشیمی مرجان نیز گفت: در عصر ارتباطات، انفجار اطلاعات و ظهور هوش مصنوعی باز وظایف رسانهها بسیار حساس تر و بزرگتر از یک دهه قبل است.
محمدمهدی بکران اظهار داشت: وضعیت روابط عمومیها در استانی همچون بوشهر با بقیه جاهای کشور فرق دارد و تعدد صنعت و اشکال مختلف موقعیتهای اداری و مدیریتی تعدد روابط عمومیها را در نوع بودن و وظایف بوجود میآورد و این امر علاوه بر ایجاد تعریف روابط عمومی در اشکال مختلف حساسیت این وظیفه سترگ را در این استان بیشتر از مناطق دیگر میکند.
وی بیان کرد: رسانهها درهمکاری و تعامل با صنعت بیش از آنچه وظیفه انعکاس اخبار فعالیتهای حال حاضر یک دستگاه را داشته باشند موظفند در انتشار اخبار صداقت به خرج دهند و در نقطه مقابل آن وقت خود را برای برطرف کردن ناترازیها و بررسی چالشهای موجود با هدف حل آنها بگذارند.
بکران، ضمن اشاره به رسالت رسانهها در انتشار اخبار صحیح و شفاف سازی اطلاعات پیش از انتشار افزود: وظیفه روابط عمومی ها تبادل اطلاعات و همکاری با رسانههای دلسوز و خبرنگاران وظیفه شناس است.
وی اشاره به پدیده باج نیوزها افزود: گاهی یک استوری یا توئیتر نه تنها یک چهره سیاسی یا مدیریتی را به ناحق مخدوش میکند که انعکاس آن باعث تغییر در صورت بندی یک جامعه به لحاظ فرهنگی و اقتصادی نیز میشود.
ضرورت حضور روابط عمومیها درتصمیمگیریها
رئیس شورای هماهنگی روابط عمومیهای استان بوشهر گفت: انتظار دارم تمامی دستگاهها با درک اهمیت روابط عمومی و تقویت این نهاد در عصر دیجیتال و هوش مصنوعی، زمینه مشارکت مردم در تصمیمگیریها را فراهم سازند زیرا معتقدم با پررنگتر شدن نقش مردم در توسعه ملی و محلی، امیدها به آیندهای روشنتر و بهتر به واقعیت تبدیل خواهد شد.
عباس مطاف افزود: اولین و مهمترین مساله در مورد روابط عمومی دنیای ارتباطات است، براساس جدیدترین تعریف یونسکو درباره اقسام سواد، سواد ارتباطی هست که روابط عمومیها سردمداران این امر هستند.
وی اضافه کرد: یکی ازمشخصههای کلیدی و مهم یک روابط عمومی مسالهساز، محور بودن و تصمیم ساز بودن آن است که این امر علاوه بر انعکاس تلاشهای یک مدیر و مسئول باید به انعکاس درد دلهای مردم و انتقادهایی که با پیشنهاد همراه است نیز بپردازد.
رئیس شورای هماهنگی روابط عمومیهای استان بوشهر ادامه داد: روابط عمومی نقشی یک سویه نیست بلکه پل دو طرفه با زیرساخت ایجاد شرایط مناسب و بهبود وضعیتهای پیش آمده و پیش رو است و دامنه وظایف آن بیشتر انعکاس اخبار است و اعتماد به آن میتواند در پیشبرد اهداف یک ساختار اثرگذار باشد.
مطاف گفت: در عصر ارتباطات تجهیزات یک روابط عمومی نیازمند بروزرسانی است که این امر علاوه بر آموزشهای روز دنیا، ابزارهای مناسب از اینترنت گرفته تا رایانه و دوربین را شامل میشود.
وی درباره مشکلات و پیشنهادها در زمینه افزایش عملکرد یک روابط عمومی بیان کرد: بایستی ابزار اطلاع رسانی بروز شود و وجود "انسان رسانهها" یک شمشیر دو لبه است که اگر آموزش دیده نباشد به جای کمک حال بودن تهدید محسوب خواهد شد.
مطاف افزود: پاسخ دادن به خبرهای دروغ یا خبرهایی که به هدف تخریب یک مدیر یا دستگاه است با شفافیت امکان پذیر است و روابط عمومی خبره در صورت مشاهده چنین موردی، اطلاعات صحیح و اشتباه صورت گرفته آن را به مدیر منتقل میکند و همواره اطلاعات صحیح را به خبرنگارن و اصحاب رسانه انتقال میدهد.
روابط عمومیها، زمینه ساز تحقق حکمرانی مطلوب
مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر که به عنوان یکی از روابط عمومیهای برتر استان بوشهر انتخاب شدهاست گفت: روابط عمومی به مثابه رکن راهبردی در نظام ارتباطی سازمانها، نقش تعیین کنندهای در شکل دهی افکار عمومی و ارتقای سرمایه اجتماعی ایفا میکند.
سید مجید حسینی بیان کرد: روز روابط عمومی یادآور جایگاه علمی و مدیریتی این حوزه در تحقق حکمرانی مطلوب و پاسخگویی سازمانی است.
وی ضمن اشاره به مشاهده باج نیوزها یا فیک نیوزها و رفتار ناصحیح یک خبرنگار بر خلاف رسالت آن بیان کرد: این دسته ازخبرنگاران بسیار اندک بوده و بیشتر اعضای جامعه اطلاع رسانی از سلامت قلم برخورداند اما میتوان گفت :این دسته با هدف ایجاد فشار رسانهای، تخریب وجهه یک دستگاه، با ارائه اسنادی جعلی نسبت به مطالبهگری غیر شفاف با هدف دریافت باج اقدام میکنند.
حسینی اضافه کرد: درواقع این دسته از افراد با متهم کردن مدیر یا متولی یک دستگاه و پنهان کردن حقیقت برای رسیدن به اهداف مالی خارج از عرف علاوه بر خدشه دار کردن افکار عمومی تمرکز مدیران را از خدمات تخصصی منحرف میکنند و فضای ناامن رسانهای را بوجود میآورند.
شفافسازی و مقاومت مدیران، راه مقابله با باج نیوزها
یکی دیگر از روابط عمومیهای برتر استان بوشهر بیان کرد: تخصص گرایی در حوزه روابط عمومی فقط به داشتن مدارک تحصیلی و تحصیلات آکادمیک خلاصه نمیشود و روابط عمومی علاوه بر داشتن مدارک دانشگاهی بایستی درعلوم دیگری همچون جامعه شناسی، سواد ارتباطی، دانش مدیریت و علوم چندرسانهای یا هنرهای تصویری نیز چه به صورت اکتسابی یا با گذراندن دورههای آموزشی اطلاعات خود را بروز و کامل کند.
حسین فیروزه گفت: روابط عمومی یک جایگاه شغلی ۲۴ ساعته است و در طول ۳۶۵ روزسال با حضور فیزیکی یا فعالیتهای چند رسانهای و انجام امور مرتبط با فضای مجازی در حال فعالیت هستند و این امر در کمترین شغلی مشاهده میشود.
مدیر روابط عمومی شرکت آب منطقه ای استان بوشهر اظهار کرد: آنچه در برخی دستگاههای اجرایی و سازمانها مغفول مانده نداشتن نقشه راه یا برنامهریزی صحیح در هدف گذاری و سنجش میزان دستیابی به اهداف در حوزه روابط عمومی است.
وی افزود: استان بوشهر از نظر فضای رسانهای یکی از استان های بسیار سالم است که عمده خبرنگاران آن از شریف ترین اقشار جامعه هستند.
فیروزه بیان کرد: مواجهه با افراد خبرنگار نما به صورت حداقلی است و معتقدم ارتباط مستمر در طول سال و تغذیه رسانهها با اطلاعات شفاف در دسترس بهترین راه واکسینه ارتباطی روابط عمومیها است.
عضو هیات مدیره خانه مطبوعات استان بوشهر به خبرنگار ایرنا گفت: روابط عمومیها پل ارتباطی بین مسئولان و مردم هستند و نقش کلیدی در اطلاع رسانی سالم به مردم دارند.
علی هوشمند اظهار کرد: امروز با روی کار آمدن فضای مجازی عدهای خبرنگار نما با انتشار اخباری علیه برخی مدیران و اشخاص اقدام به تهدید و دریافت باج میکنند که در صورت مواجهه با چنین مواردی نیازمند مقاومت مدیران مربوطه از سوی دیگر شفاف سازی روابط عمومی با انتشار خبر از طریق رسانههای معتبر است.
وی افزود: یک خبرنگار کاربلد و خبره حتی در صورت افشای خطای مدیر یا مسئول اقدام به دریافت باج نمیکند زیرا به صحت و سقم خبر ومهم تر از آن رسالت خود آگاه است.
هوشمند بیان کرد: روابط عمومیها میتوانند با رائه اطلاعات به صورت شفاف راه را برای سوء استفاده احتمالی بعضی از شبه خبرنگاران یا خیرگزاریهای دروغین ببندند.
روابط عمومیها شاهراه منتهی به آگاهسازی
روابط عمومی بازیگر هزار نقش، قلم جادویی، بلبل هزار صوت و دایره المعارف توانایی است که با استفاده از آموزهها، مهارت و دانش و هنر و عشق و علاقه به امید آفرینی در جامعه و ارتقا سطح بینش و آگاه سازی مردم و افکار عمومی نسبت به سازمان و دستگاه متبوع خود اهتمام میورزد.
آنچه بدیهی است روابط عمومیها شاهراه دو طرفه در ارتباطات مردمی و آگاهسازی مدیران و کارکنان و از سوی دیگر انعکاس اطلاعات یک دستگاه از طریق رسانهها هستند که بیشتر آنها در کار رسانهای نیز مهارت دارند و بواسطه روایت تلاشهای دستگاههای مربوطه و شفافسازی و صداقت بر دروغ و فریب خط بطلان کشیدهاند.