نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
خودرو

موتور بنلی ستا ۱۲۵ ؛ مشخصات فنی و امکانات

منبع
آخرین خودرو
بروزرسانی
موتور بنلی ستا ۱۲۵ ؛ مشخصات فنی و امکانات

آخرین خودرو/ موتورسیکلت ستا ۱۲۵ یکی از محصولات برند محبوب بنلی است که در بازار ایران نیز خرید و فروش می‌شود و ما در این مطلب به آن می‌پردازیم.

شرکت بنلی در اصل یک شرکت ایتالیایی محسوب می‌شود که پس از مدت‌ها به مالکیت چینی‌ها درآمد، ولی همچنان بعضی از افراد این برند را به عنوان یک برند ایتالیایی می‌شناسند. الگوی تغییر مالکیت در طول دهه‌ها در شرکت‌های متعددی صورت می‌گیرد و بنلی نیز از این قاعده مستثنا نبوده است. یکی از محصولات شرکت بنلی، موتور سیکلت بنلی ستا ۱۲۵ محسوب می‌شود که طراحی جذاب و نسبتا سبکی دارد و تا حدودی شبیه به طراحی‌های دهه ۶۰ شباهت است. این موتور سیکلت در ایران توسط نیکران موتور عرضه می‌شود و موتور سیکلتی در کلاس اسکوتر است. واژه ستا به معنای ابریشم است و تا حدودی در طراحی موتور بنلی ستا ۱۲۵ تلاش کرده‌اند تا مانند واژه ابریشم لطافت، استحکام و زیبایی را به نمایش بگذارند. این موتور سیکلت نسبت به محصولات قبلی شرکت بنلی و حتی محصولات بعدی آن متفاوت به نظر می‌رسد، چرا که از نظر بسیاری از افراد طراحی بنلی ستا ۱۲۵ ایتالیایی‌تر دیده می‌شود. علاوه بر این موارد این موتور سیکلت یکی از اولین اسکوترهای عرضه شده در ایران محسوب می‌شود که از سال ۱۳۹۷ شاهد حضور آن در ایران هستیم و در حال حاضر شرکت‌های متعددی رقبایی برای اسکوتر بنلی ستا ۱۲۵ عرضه کرده‌اند که در ادامه به آن‌ها نیز اشاره خواهیم کرد. ما در این مقاله قصد داریم به بررسی طراحی بنلی ستا ۱۲۵، مشخصات فنی، سواری و رقبای این موتور سیکلت بپردازیم و اطلاعات کاملی را در خصوص آن در اختیار شما قرار دهیم.

طراحی ظاهری بنلی ستا ۱۲۵

بنلی SETA 125، موتور سیکلت یا همان اسکوتری شهری محسوب می‌شود که در رده موتورهای سایز کوچک قرار می‌گیرد و می‌تواند برای استفاده در داخل شهر و ترافیک‌ها مناسب باشد. طراحی این موتور سیکلت به سایر اسکوترهای موجود در بازار شباهت زیادی دارد، ولی برخی از عناصر آن متفاوت جلوه می‌کند. در نمای جلوی بنلی ستا، در ابتدا شاهد نماد بنلی روی فلاپ جلو هستیم و چراغ جلوی این موتور سیکلت تا حدودی شبیه به موتورسیکلت‌های وسپا طراحی شده، ولی با دقت به آن متوجه تفاوت نیز خواهیم شد. تا حدودی می‌توان گفت طراحی چراغ جلو به صورت جعبه‌ای و شبیه به وسپاهای قدیمی به نظر می‌رسد، ولی در حالت کلی شاهد یک طراحی ساده در بخش چراغ جلو هستیم. دیلایت‌های ال ای دی بنلی ستا ۱۲۵ در یک بخش جداگانه قرار گرفته‌اند و دکمه روشن کردن برای آن تعبیه نشده، چرا که با استارت موتور سیکلت، دیلایت نیز روشن می‌شود.

در بخش فرمان این موتور سیکلت شاهد یک فرمان پوشیده شده با فلاپ هستیم که آینه‌ها روی آن قرار دارند و طراحی آینه‌ها تا حدودی کلاسیک به نظر می‌رسد. در سمت راست فرمان دکمه استارت و استاپ تعبیه شده و در سمت چپ شاهد کلیدهای نور بالا و نور پایین، راهنما و بوق هستیم. صفحه کیلومتر موتور سیکلت بنلی ستا ۱۲۵ یک صفحه کیلومتر آنالوگ با طراحی نسبتا مدرن محسوب می‌شود که به صورت متفاوت طراحی شده است. زمینه این صفحه کیلومتر سفید است و در سمت راست شاهد میزان سوخت هستیم و در سمت چپ میزان سرعت نمایش داده می‌شود و مسافت طی شده به صورت دیجیتالی زیر سرعت قابل مشاهده است. سه چراغ هشدار نیز در بخش زیرین صفحه کیلومتر با ابعاد نسبتا بزرگ تعبیه شده است و در حالت کلی صفحه کیلومتر وضوح و خوانایی خوبی دارد. پایین‌تر از این بخش، در بخش کنسول شاهد قسمت سوئیچ موتور هستیم و خبری از داشبورد نیست. نبودن داشبورد تا حدودی می‌تواند برای یک اسکوتر مزیت محسوب شود چرا که فضای پا افزایش پیدا می‌کند و راکب می‌تواند به راحتی پاهای خود را در جا پایی قرار دهد.

زین این موتور سیکلت به صورت چرمی طراحی شده  و نرمی قابل قبولی دارد‌. در انتهای زین شاهد بخش ترک بند هستیم و در بخش زیر زین یک فضای ذخیره سازی با حجم نسبتا محدود طراحی شده و باک نیز در کنار آن قرار دارد که ظرفیت آن ۷ لیتر محسوب می‌شود. در نمای جانبی اکثر اسکوترهای بنلی ستا ۱۲۵ شاهد نماد SETA، پرچم ایتالیا و نماد بنلی هستیم که اصالت این اسکوتر را به نمایش می‌گذارد و به جذابیت آن می‌افزاید. در نمای عقب، چراغ خطر به صورت جعبه‌ای طراحی شده و تا حدودی می‌توان گفت از طراحی کلاسیکی برخوردار است. وزن موتور SETA 125، ۱۱۵ کیلوگرم گزارش شده که تا حدودی وزن سبکی است و می‌تواند کار هندلینگ را برای راکب راحت کند.

ابعاد موتورسیکلت بنلی ستا ۱۲۵ به شرح زیر است:
طول: ۱۸۴۰ میلی‌متر، عرض: ۶۹۰ میلی‌متر، ارتفاع: ۱۱۵۰ میلی‌متر.

مشخصات فنی بنلی SETA 125

اسکوتر بنلی ستا ۱۲۵ از یک پیشرانه با حجم ۱۲۴.۶ سی سی بهره می‌برد. این پیشرانه یک پیشرانه تک سیلندر، چهار زمانه و با دو سوپاپ است که به سیستم هوا خنک مجهز شده و قادر است ۸ اسب بخار قدرت و ۸.۴ نیوتن متر گشتاور تولید کند. نیروی تولید شده در این پیشرانه توسط گیربکس سی وی تی موتور سیکلت همراه با کلاچ اتوماتیک و تسمه به چرخ عقب آن انتقال پیدا می‌کند. در اکثر اسکوترهای تولید شده از تسمه استفاده می‌شود و در حالت کلی این روش یک روش مرسوم و ساده به نظر می‌رسد. ضریب تراکم موتور سیکلت بنلی ستا ۱۲۵، ۹.۵ به یک محسوب می‌شود و سیستم انتقال سوخت آن از نوع انژکتور برقی است. این موتور سیکلت در هر ۱۰۰ کیلومتر ۲ لیتر مصرف سوخت دارد و به استاندارد آلایندگی یورو ۴ مجهز شده است. در بخش سیستم تعلیق جلو شاهد کمک فنر تلسکوپی دوتایی روغنی با قطر ۸۳ هستیم و در سیستم تعلیق عقب از کمک فنر تلسکوپی تکی روغنی با قطر ۵۵ استفاده شده است. ترمزهای جلوی موتور سیکلت ستا از نوع دیسکی و ترمزهای عقب کاسه‌ای محسوب می‌شوند که هیچ کدام از ترمزها مجهز به سیستم abs نیستند. تایر جلوی این موتور دارای ابعاد ۹۰/۹۰ است و تایر عقب آن با ابعاد ۱۰۰/۹۰ تعبیه شده که لاستیک جلو روی رینگ ۱۲ اینچی و لاستیک عقب روی رینگ ۱۰ اینچی قرار گرفته است.

تجربه سواری و رانندگی با اسکوتر بنلی ستا ۱۲۵

اسکوتر بنلی ستا ۱۲۵ از آن دسته اسکوترهایی است که به نرمی استارت می‌خورد و صدای آزاردهنده‌ای ندارد و حتی ممکن است در سرعت‌های پایین کسی متوجه حرکت آن نشود. سیستم تعلیق موتور سیکلت تا حدودی نرم به نظر می‌رسد و در طول سواری نیز به خوبی می‌تواند نام ابریشم را القا کند. تعویض دنده در سرعت‌های پایین تا حدودی سخت به نظر می‌رسد و با توجه به این مسئله می‌توان گفت در سه دنده اول این موتور شاهد سنگینی هستیم و با دنده چهارم می‌توان تجربه بهتری را کسب کرد. تقریبا می‌توان گفت استهلاک و نگهداری اسکوتر بنلی ستا ۱۲۵ شرایط سختی ندارد و تنها باید به تعویض روغن آن توجه داشته باشید و آن را در زمان مقرر تعویض کنید. ترمزها نیز تا حدودی عملکرد خوبی دارند، ولی در هر صورت از ترمز abs استفاده نشده و همین مسئله می‌تواند ایمنی راکب را به خطر بیندازد. حداکثر سرعت گزارش شده برای این موتور سیکلت ۹۵ کیلومتر بر ساعت است که قابل قبول به نظر می‌رسد، زیرا در هر صورت شما با یک اسکوتر روبرو هستید.

رقبای بنلی ستا ۱۲۵
از رقبای اصلی اسکوتر بنلی ستا می‌توان به اسکوترهایی مثل ژوپیتر و تی وی اس ویگو اشاره کرد که تقریبا قیمت اسکوتر ستا بیشتر است، ولی بازار خرید و فروش آن ضعیف‌تر به نظر می‌رسد. اسکوتر کاوان نیز می‌تواند یکی از رقبای جدید این اسکوتر محسوب شود که تا حدودی می‌توان گفت از نظر ظاهری شبیه به ستا ۱۲۵ است، ولی از نظر سرعت و انجین عملکرد بهتری نشان داده است.

نقاط ضعف و مثبت بنلی SETA 125 و جمع بندی
مزایا: سیستم تعلیق نسبتا مناسب، سواری نسبتا نرم، طراحی نسبتا متفاوت و جذاب
معایب: انجین نسبتا ضعیف، بازار دست دوم نسبتا ضعیف، عدم وجود ABS

در پایان باید بگوییم که موتور سیکلت بنلی ستا ۱۲۵ از جمله موتور سیکلت‌های مناسب برای تردد در ترافیک و مسیرهای شهری است و در ایران توسط نیکران موتور عرضه می‌شود. این موتور سیکلت موتور سیکلتی در کلاس اسکوتر است که سواری نسبتا نرمی دارد، ولی انجین آن تا حدودی ضعیف به نظر می‌رسد و بازار آن نسبتا کم رونق است. در هر حال با وجود عدم استفاده از سیستم abs و نقاط منفی مطرح شده، همواره می‌توان سواری نسبتا نرمی را با بنلی ستا تجربه کرد و از طراحی نسبتا جذاب آن لذت برد.

نظر شما درباره اسکوتر بنلی ستا ۱۲۵ چیست؟ به نظر شما آیا این موتور سیکلت نسبت به رقبا برتری دارد؟

به پیج اینستاگرامی «آخرین خودرو» بپیوندید
instagram.com/akharinkhodro.ir

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره