پورشه ۹۱۱ توربو S هیبریدی ۲۰۲۶ معرفی شد ؛ کاملترین ۹۱۱ تاریخ با شتاب ۲.۴ ثانیه

آخرین خودرو/پورشه بار دیگر مرزهای مهندسی خودروهای اسپرت را جابجا کرد. پس از آنکه سال گذشته مدل ۹۱۱ کاررا GTS به فناوری هیبریدی مجهز شد، حالا نوبت به پرچمدار افسانهای کمپانی یعنی پورشه ۹۱۱ توربو S رسیده تا برای اولین بار در تاریخ خود با پیشرانه هیبریدی عرضه شود. نتیجه این تغییر، خودرویی است که هم از نظر قدرت و شتاب و هم از نظر دینامیک رانندگی، وارد سطحی تازه شده و عنوان قویترین ۹۱۱ جادهای تاریخ پورشه را یدک میکشد.
هیبریدی شدن پورشه توربو S؛ گامی بزرگ در تاریخ پورشه ۹۱۱
پورشه در مدل جدید توربو S با کد ۹۹۲.۲ از همان سیستم هیبریدی استفاده کرده که پیشتر در مدل GTS شاهد بودیم، با این تفاوت که حالا همه چیز در سطحی بالاتر اجرا شده است. این خودرو همچنان از همان موتور شش سیلندر تخت ۳.۶ لیتری بهره میبرد، اما به جای یک توربو شارژر برقی، اکنون توسط دو توربو شارژر برقی (eTurbo) پرخورانی میشود.
این توربو شارژر ها به موتورهای الکتریکی روی محور کمپرسور و توربین مجهز هستند که باعث میشوند تاخیر توربو در پورشه ۹۱۱ توربو S جدید به حداقل برسد و واکنش موتور تقریباً آنی باشد. جالب اینکه این موتورها میتوانند انرژی اضافه را به باتری بازگردانند یا مستقیماً به موتور الکتریکی انتقال دهند.
یک موتور برقی دیگر نیز بین پیشرانه و جعبه دنده PDK هشت سرعته دو کلاچه قرار گرفته است. انرژی این سیستم را یک باتری لیتیوم-یونی ۱.۹ کیلووات ساعتی و ۴۰۰ ولتی تأمین میکند؛ این باتری در جلوی خودرو قرار دارد.
ترکیب این اجزا باعث شده قدرت کل پیشرانه پورشه ۹۱۱ توربو S مدل ۲۰۲۶ با ۷۰۱ اسب بخار برابر باشد؛ این یعنی افزایش ۶۱ اسب بخاری نسبت به توربو S قبلی. گشتاور هم همچون قبل ۸۰۰ نیوتن متر بوده و بین دور موتور ۲۳۰۰ تا ۶۰۰۰ ارائه میشود.
با اتکا به این پیشرانه قدرتمند، کوپه آتشین ژرمنها حالا شتاب صفر تا ۹۷ کیلومتر را در عرض فقط ۲.۴ ثانیه طی میکند. شتاب صفر تا ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت آن هم تنها ۸.۴ ثانیه زمان میبرد. این اعداد نسبت به قبل به ترتیب ۰.۲ و ۰.۵ ثانیه بهبود یافتهاند. اما نهایت سرعت اکنون به ۳۲۰ کیلومتر بر ساعت کاهش پیدا کرده که ۸ کیلومتر کمتر از مدل پیشین است. باید توجه داشت که در این مدل پورشه بیشتر روی ارتقای شتاب، پایداری و چابکی تمرکز داشته تا حداکثر سرعت.

رکوردشکنی در نوربرگرینگ؛ ۱۴ ثانیه سریعتر از قبل!
پورشه برای اثبات تواناییهای مدل جدید توربو S، آن را در پاییز ۲۰۲۴ و در حین مراحل پایانی توسعه به پیست مشهور نوربرگرینگ برده است. عملکرد این خودرو خارقالعاده بوده و توانسته زمان ۷:۰۳.۹۲ دقیقه را ثبت کند. این رکورد در مقایسه با زمان مدل قبلی ۱۴ ثانیه سریعتر است! یورگ برگمیستر، سفیر برند پورشه که در توسعه این خودرو نقش داشته و رکورد مذکور را ثبت کرده، در رابطه با ۹۱۱ توربو S هیبریدی گفته:
«افزایش وزن در رانندگی احساس نمیشود. برعکس، خودرو بسیار چابکتر است، چسبندگی بیشتری دارد و در همه بخشهای پیست سریعتر از مدل قبلی عمل میکند.»
این رکورد تنها به دلیل قدرت بیشتر به دست نیامده، بلکه مجموعهای از بهبودهای آیرودینامیکی، شاسی و سیستم تعلیق در این موفقیت دخیل بودهاند.

مهندسی شاسی و آیرودینامیک پیشرفته؛ فناوری در خدمت پایداری
پورشه ۹۱۱ توربو S جدید از سیستم کنترل پویای شاسی (PDCC) نسخه الکتروهیدرولیکی استفاده میکند. این فناوری که روی سیستم ۴۰۰ ولتی خودرو اجرا میشود، واکنش سریعتری نسبت به نمونههای هیدرولیکی سنتی دارد و به کاهش حرکات بدنه در پیچها و بهبود پایداری کمک میکند. ترمزهای این کوپه آتشین در سطحی کاملاً مسابقهای هستند. دیسکهای این خودرو از نوع کربن سرامیکی بوده و در جلو ۴۲۰ میلیمتر و در عقب ۴۱۰ میلیمتر قطر دارند. این دیسکها با لنتهای جدیدی که بادوامتر و کاراتر هستند، ترکیب شدهاند.
همانند سنت همیشگی پورشه ۹۱۱ توربو S، تایرهای عقب مدل جدید هم پهنتر از جلو هستند. در محور جلو اندازه تایرها با ۲۵۵/۳۵ ZR20 و در محور عقب با ۳۲۵/۳۰ ZR21 برابر است. شاید بدانید در مدل قبلی پهنای تایرهای عقب ۳۱۵ بود. این تایرها درون گلگیرهای عریضتر قرار گرفتهاند که هم زیبایی کلاسیک توربو را تداعی میکند و هم ثبات بیشتری در سرعتهای بالا به همراه دارد. از نظر آیرودینامیک، خودرو به پرههای خنک کاری فعال، دیفیوزر فعال جلو و باله عقب تطبیقی مجهز شده است. پورشه میگوید این تغییرات باعث کاهش ۱۰ درصدی ضریب درگ در حالت بهینه شدهاند.

طراحی و کابین؛ اصالت ۹۱۱ با جزئیات مدرن
در نمای بیرونی، پورشه برای نخستین بار از رنگ و تریم اختصاصی جدیدی با نام توربونایت (Turbonite) استفاده کرده؛ این رنگ ترکیبی خاص از قهوهای و خاکستری است که در بدنه و کابین ۹۱۱ توربو S هیبریدی به کار رفته، رینگهای مجهز به قفل مرکزی با طراحی متفاوت هم از تغییرات مهم هستند.
کابین پورشه ۹۱۱ توربو S مدل ۲۰۲۶ ترکیبی از اصالت و مدرنیته است. بخشهایی مثل غربیلک فرمان، کنسول مرکزی و کمربندها با تریم توربونایت تزئین شدهاند. فیبرکربن با جزئیات نئودیمیم و روکش سقف Race-Tex مشکی نیز بر حس اسپرت و لوکس بودن کابین افزودهاند.
مثل سابق، مدل جدید ۹۱۱ توربو S در دو اتاق کوپه و کابریوله (سقف بازشونده) به فروش خواهد رسید. نسخه کوپه در حالت استاندارد به صورت دو نفره عرضه میشود، اما امکان سفارش صندلیهای عقب به صورت رایگان هم وجود دارد. نسخه کابریوله با کابین ۲+۲ تولید میشود.
پورشه از طریق برنامه Exclusive Manufactur برنامههای گستردهای برای شخصیسازی ارائه میدهد. حتی امکان سفارش ساعت لوکس کرونوگراف تاییدشده COSC توسط پورشه دیزاین نیز وجود دارد تا مشتریان بتوانند ۹۱۱ توربو S خود را همیشه همراه داشته باشند!

افزایش چابکی با وجود بالا رفتن وزن
یکی از چالشهای اصلی افزودن سیستم هیبریدی به پیشرانه پورشه ۹۱۱ توربو S مدل ۲۰۲۶، افزایش وزن است. خودروساز آلمانی وزن خالص نسخه کوپه ۱۷۳۶ را اعلام کرده؛ این رقم تقریباً ۸۲ کیلوگرم بیشتر از وزن مدل قبلی محسوب میشود. با این حال مهندسان تأکید میکنند که این افزایش وزن تأثیری منفی بر پویایی خودرو نگذاشته و حتی به دلیل توزیع مناسب وزن و بهبود گشتاور آنی، ۹۱۱ توربو S جدید چابکتر از قبل شده است.

قیمت پورشه ۹۱۱ توربو S هیبریدی مدل ۲۰۲۶
افزودن فناوریهای پیشرفته و هیبریدی شدن پیشرانه ۹۱۱ توربو S طبیعتاً روی قیمت آن هم اثر گذاشته است. قیمت نسخه کوپه در بازار آمریکا از ۲۷۰,۳۰۰ دلار آغاز میشود و نسخه کابریوله ۲۸۴,۳۰۰ دلار قیمت دارد. این ارقام شامل هزینه تحویل و مالیات نیستند. مقایسه با مدل قبلی نشان میدهد قیمتها به ترتیب ۳۱,۶۰۰ دلار و ۳۲,۳۰۰ دلار افزایش دارند. البته پورشه هشدار داده که تعرفههای احتمالی میتوانند باعث افزایش بیشتر قیمت در بازار آمریکا شوند.
کاملترین ۹۱۱ تاریخ
پورشه ۹۱۱ توربو S مدل ۲۰۲۶ نه تنها سریعترین و قدرتمندترین ۹۱۱ تاریخ است، بلکه نمادی از آینده خودروهای اسپرت هیبریدی به شمار میرود. ترکیب شتاب نفسگیر، هندلینگ بینظیر، طراحی اصیل و فناوریهای مدرن سبب شده این خودرو به استانداردی تازه در دنیای خودروهای اسپرت و سوپراتومبیلها تبدیل شود.
