فتل ؛ مقررات unit power موتور فصل ۲۰۲۶ در مسیر اشتباه قرار دارند!

آخرین خودرو/روی کاغذ، قوانین جدید فرمول یک، سازگارترین قوانین با محیط زیست در تاریخ این ورزش هستند. تقریباً ۵۰ درصد از عملکرد به صورت الکتریکی ارائه میشود و ظاهرا همه چیز خوب است و با فعالیتهای زیستمحیطی همسو هستند اما قهرمان چهار دوره جهان درباره این موضوع نظر دیگری دارد
به گزارش آخرین خودرو، فتل قهرمان چهار دوره جهان، نگران است که فرمول یک همان اشتباه ۱۱ سال پیش را در زمان معرفی واحدهای قدرت هیبریدی مرتکب شود: “مقررات سال ۲۰۱۴ در اصل خوب بودند. ایده پشت آن درست بود. اما اجرای آن مقررات درست نبودند. هزینه بسیار زیادی داشت و هیچ چیزی برای این مسابقات به ارمغان نیاوردند.”
واحدهای قدرت فعلی بیش از ۵۰ درصد کارآمد هستند، کارآمدترین واحدهای قدرت ساخته شده تاکنون اما فتل معتقد است که آنها برای استفاده در دنیای واقعی بسیار پیچیده و غیرقابل دسترس هستند.”
راننده سابق تیمهای استون مارتین، فراری و ردبول اینگونه ادامه میدهد که ” قرار است این مقررات تولیدکنندگان جدید را جذب کند. بخش الکتریکی به طور کلی خوب است و برای حرکت بهتر خودرو ضروری است اما در جاده به دلیل راندمان بالا، باید بسیار بهتر از این وضعیت کنونی باشند.”
مقررات جدید F1 هنوز برای فتل کاملاً شفاف نیستند!
مسابقات فرمول E نیز وتل را متقاعد نکرده است چرا که فرمول E نتوانسته خود را به عنوان یک سری مسابقات اصلی تثبیت کند. او رک و پوستکنده میگوید: “مسابقات موتوراسپرت الزامات متفاوتی دارد. مثلا در مسابقات ۲۴ ساعته لمانز که کاملاً با F1 متفاوت هستند، خودروها با واحدهای قدرت کاملاً برقی کار نمیکند.”
این راننده ۳۸ ساله همچنین از جزئیات قوانین جدید قانع نشده است: “مقررات جدید هنوز برای من کاملاً روشن و شفاف نیستند. بازیابی انرژی فوقالعاده است اما انجام این کار فقط در محور عقب و نادیده گرفتن محور جلو برای من منطقی نیست.”
وتل از سوختهای پاک دوستدار طبیعت (climate-neutral synthetic) حمایت میکند اما نسبت به یک مسابقه تسلیحاتی فناوری دیگر هشدار میدهد: “من فکر میکنم این چنین سوختها خوب هستند زیرا در دنیای خارج از موتوراسپرت برای بسیاری از وسایل نقلیه موجود در جادهها به آنها نیاز است اما در دنیای فرمول یک شاید کمی رقابت پولی غیرمنصفانه را تشدید کنند.”
آیا ماشینهای فرمول یک ۲۰۲۶ خیلی سنگین خواهند بود؟
فتل همچنین نظرات خود رابرای خودروهای سبکتر، چه از نظر عملکرد و چه از نظر کارایی، اینگونه ابراز کرده است: ” درحال حاضر قانوندگذاران این ورزش در مسیر ساختن خودروهای سبکتر حرکت میکنند اما این اقدام فقط قطرهای در اقیانوس است. خودروها خیلی سنگین هستند و در واقع باید ۲۰۰ کیلوگرم سبکتر شوند!”
برای این راننده محبوب آلمانی، این ورزش هرگز نباید وظیفه خود را در قبال هواداران فراموش کند: ” از دیدگاه ورزشی، رقابت باید تا حد امکان نزدیک باشد بدون اینکه به روح فرمول یک آسیب برساند و مردم همچنان باید بتوانند از پس هزینههای این ورزش برآیند.”
فتل اصرار دارد که F1 نباید فقط برای تعداد انگشت شماری از خودروسازان وجود داشته باشد. او استدلال میکند که این ورزش باید از نظر فنی چالشبرانگیز، بیطرف از نظر آب و هوا، قابل مدیریت از نظر هزینه و هیجانانگیز باقی بماند: “من هنوز میتوانم بگویم که یک موتور V10 چه احساسی دارد و چه صدایی میدهد و این موضوع بخشی از نمایش و تجربه فرمول یک است.”
فتل در پایان گفت: “کفشی که میخرم باید به گونهای ساخته شود که به محیط زیست آسیب نرساند و تولید آن شرایط کاری منصفانهای را تضمین کند. همین امر در مورد اتومبیلها و رویدادهای ورزشهای موتوری نیز صدق میکند. اگر ورزشهای موتوری که ما میشناسیم از بین بروند، شرمآور خواهد بود. پس تغییر کاملاً طبیعی است اما منطقی و همه جانبه.”