امتیاز دهی آخرین خودرو به میتسوبیشی اوتلندر – امتیاز نهایی ۶.۷ از ۱۰

آخرین خودرو/در این مطلب سعی داریم با نگاهی به بخشهای مختلف، نکات مثبت و منفی امتیازدهی آخرین خودرو به میتسوبیشی اوتلندر را مورد بررسی قرار دهیم.
میتسوبیشی اوتلندر یک شاسی بلند نسبتا جمعوجور است که از لحاظ ابعادی به دسته کراس اوورهای سایز متوسط بیشتر شباهت دارد، این خودرو تاکنون در چهار نسل تولید شده که جدیدترین نسل آن محصول سال ۲۰۲۱ است و با کد GM و GN شناسایی میشود. با توجه به شراکت میتسوبیشی با کمپانی رنو نیسان، اوتلندر جدید نیز روی پلتفرم CMF-CD رنو-نیسان توسعه پیدا کرده و از این لحاظ با نیسان ایکس تریل مشابهت دارد. شرکت آرین موتور بعد از حدود شش سال وقفه نسبت به آغاز واردات محصولات میتسوبیشی اقدام کرده و مدل اوتلندر ۲۰۲۴ مایلد هیبرید با موتور ۱.۵ لیتری را برای بازار ایران در نمایشگاه خودرو شیراز ۱۴۰۳ معرفی کرده است. این خودرو در دوره های مختلف سامانه وارداتی با استقبال خوبی روبه رو شده بود. در ادامه به امتیازدهی به میتسوبیشی اوتلندر می پردازیم.
قدرت موتور و شتابگیری-امتیاز ۶ از ۱۰
میتسوبیشی اوتلندر ۲۰۲۴ که عمدتاً در نسخههای دو دیفرانسیل ۷ نفره به بازار ایران وارد شده و عرضه آن توسط شرکت آرین موتور انجام میشود، به یک پیشرانه چهار سیلندر ۱٫۵ لیتری توربوشارژ مجهز است که همراه با سیستم هیبرید ملایم فعالیت میکند. این ترکیب توانایی تولید ۱۶۰ اسببخار قدرت و ۲۸۰ نیوتنمتر گشتاور را دارد و نیروی خود را از طریق جعبهدنده CVT با شبیهسازی هشت دنده به محور جلو منتقل میکند. به دلیل وزن نسبتاً بالای خودرو (حدود ۱٫۶ تا ۱٫۸ تن)، شتابگیری چندان چشمگیر نیست. در تستهای عملی، شتاب صفر تا صد کیلومتر بر ساعت نزدیک به ۱۱ ثانیه ثبت شده است، هرچند در مشخصات رسمی رقم پایینتری اعلام شده. وجود سیستم هیبرید خفیف موجب میشود خودرو در آغاز حرکت با گشتاور بیشتری همراه باشد و تا حدودی چابکی اولیه تقویت شود، اما در مجموع، اوتلندر شتابی در حد متوسط دارد و نسبت به برخی رقبا کمی کندتر به نظر میرسد.
کماستهلاک بودن و دوام فنی-امتیاز ۷.۵ از ۱۰
همانند دیگر محصولات ژاپنی، اوتلندر ۲۰۲۴ با تمرکز بر دوام و کیفیت ساخته شده و انتظار میرود از نظر استهلاک نیز عملکردی قابل اعتماد داشته باشد. تجربه نسلهای پیشین اوتلندر در ایران نشان داده است که خودروهای میتسوبیشی در صورت نگهداری و سرویس بهموقع، عمر طولانی و مشکلات فنی کمی دارند. ترکیب موتور توربوشارژ و گیربکس CVT برای حفظ کارایی به روغنها و سیالات باکیفیت و همچنین سرویسهای دورهای منظم نیاز دارد. این خودرو در خطوط تولید شریک تجاری میتسوبیشی شرکت چینی GAC مونتاژ میشود و بدنه آن با استفاده از فولاد مقاوم و بخشهایی از فایبرگلاس ساخته شده است. چنین ترکیبی علاوه بر ایجاد استحکام کافی، موجب کاهش وزن کلی بدنه نیز شده است. این ویژگی در دوام فنی و استهلاک کمتر خودرو نقش مؤثری ایفا میکند و در صورت استفاده صحیح، اوتلندر جدید میتواند همانند نسلهای گذشته محصولی بادوام و کمهزینه باشد. امتیازدهی به میتسوبیشی اوتلندر در این بخش ۷.۵ از ۱۰ است.
نرم بودن و کیفیت سواری-امتیاز ۶.۵ از ۱۰
کیفیت سواری اوتلندر ۲۰۲۴ نسبتا نرم و راحت ارزیابی میشود. سیستم تعلیق مستقل مکفرسون در جلو و مولتیلینک در عقب علاوه بر ایجاد پایداری مناسب، ناهمواریهای مسیر را به شکلی مؤثر جذب میکند. نکته قابل توجه این است که با وجود استفاده از رینگهای ۲۰ اینچی، خودرو همچنان سواری نسبتاً نرم و قابل قبولی ارائه میدهد. نتیجه چنین ترکیبی، عبور راحت از دستاندازها و مسیرهای ناهموار است، بهگونهای که میزان کوبش منتقلشده به سرنشینان به حداقل میرسد. صندلیهای راحت با پوشش باکیفیت و عایقبندی مطلوب کابین، فضای آرام و بیصدا را برای مسافران فراهم میکنند.
امکانات رفاهی و آپشنها-امتیاز ۶.۵ از ۱۰
نسخههای وارداتی میتسوبیشی اوتلندر ۲۰۲۴ توسط آرین پارس موتور در سه تیپ L-Line، M-Line و H-Line (فولآپشن) عرضه شدهاند. حتی تیپ پایه یعنی L-Line نیز از امکاناتی مانند شش کیسه هوا، سیستم ورود و استارت بدون کلید، کروز کنترل، تهویه مطبوع خودکار، ترمز پارک برقی همراه با اتوهلد، سنسور نور و نمایشگر لمسی ۱۰٫۲۵ اینچی با پشتیبانی از اپل کارپلی و اندروید اتو بهره میبرد.در تیپهای بالاتر، امکانات رفاهی کاملتری ارائه میشود. به عنوان نمونه، در نسخه H-Line تجهیزاتی نظیر نوربالای خودکار، سانروف پانوراما، آینههای جانبی تاشوی برقی با گرمکن، صفحه آمپر تمامدیجیتال، دوربین دید ۳۶۰ درجه با کیفیت بالا، سنسورهای پارک جلو و عقب، صندلیهای برقی راننده و سرنشین جلو (با این توضیح که در برخی نسخهها صندلی شاگرد همچنان دستی است)، گرمکن صندلیها، درِ صندوق برقی و نمایشگر هدآپ در دسترس قرار دارد. همچنین امکاناتی چون پدلشیفتر، رادار خطخوان، کروزکنترل تطبیقی، رادار نقطه کور و سامانه نگهدارنده بین خطوط در تیپهای فول ارائه میشوند. با وجود تنوع قابل توجه، میتوان سطح تجهیزات رفاهی اوتلندر را در مجموع «متوسط» دانست؛ نه آنقدر محدود که کمبود احساس شود و نه آنقدر کامل که فراتر از رقبا باشد. نبود تجهیزاتی مانند سردکن صندلیها نیز از جمله نقاط ضعف به شمار میآید.
هندلینگ-امتیاز ۶.۵ از ۱۰
اوتلندر ۲۰۲۴ بر پایه پلتفرم مشترک با نیسان ایکستریل ساخته شده و از نظر فرمانپذیری و پایداری در سطح مطلوبی قرار دارد. سیستم تعلیق مؤثر، مرکز ثقل مناسب و شاسی مقاوم موجب شده خودرو در پیچها پایدار باشد و حرکات بدنه کنترل شود. در مسیرهای مستقیم نیز ثبات بالایی مشاهده میشود. هرچند این خودرو ماهیت اسپرت ندارد و نباید انتظار چابکی یک خودروی اسپرت را از آن داشت، اما رانندگی با اوتلندر روان، مطمئن و دلپذیر است. فرمانپذیری آن مناسب ارزیابی شده و دید خوب راننده به اطراف، حس اعتمادبهنفس بیشتری در حین رانندگی ایجاد میکند. امتیازدهی به میتسوبیشی اوتلندر در بحث هندلینگ ۶.۵ از ۱۰ می باشد.
سیستمهای کمکی و دستیار راننده (سنسورها و رادارها)-امتیاز ۷ از ۱۰
میتسوبیشی اوتلندر ۲۰۲۴ از نظر سیستمهای کمکی رانندگی و سنسورهای ایمنی یکی از کاملترین محصولات وارداتی در کلاس خود محسوب میشود. در تیپهای بالاتر این خودرو، مجموعهای پیشرفته از رادارها و سامانههای کمکراننده ارائه شده است که شامل رادار هشدار برخورد از جلو (سیستم پیشگیری از تصادف)، رادار هشدار خروج از خط (دستیار حفظ خطوط حرکت)، رادار نقطه کور و همچنین سامانه ترمز اضطراری خودکار میشود. افزون بر اینها، اوتلندر دارای کنترل کشش و پایداری الکترونیک است که در شرایط نامساعد به حفظ تعادل خودرو کمک میکنند. کروز کنترل تطبیقی هوشمند (ACC) برای تنظیم خودکار سرعت نسبت به خودروی جلو در تیپهای مجهزتر در دسترس است. همچنین سنسورهای پارک جلو و عقب به همراه دوربین دید عقب و دوربین ۳۶۰ درجه در نسخههای فول (H-Line) وجود دارد تا دید کاملتری به راننده بدهد. این مجموعه سنسورها و رادارها باعث میشود رانندگی با اوتلندر ایمنتر و آسانتر بوده و راننده از وضعیت اطراف خودرو آگاهی کاملتری داشته باشد.
سیستمهای ترمز-امتیاز ۷ از ۱۰
اوتلندر ۲۰۲۴ به سیستم ترمز مدرن و مطمئنی مجهز است. هر چهار چرخ خودرو به ترمزهای دیسکی مجهز بوده و فناوریهای ایمنی استاندارد نظیر سامانه ضدقفل ترمز (ABS) و توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD) به صورت پایه در همه تیپها وجود دارد. علاوه بر این، ترمز کمکی (Brake Assist) برای افزایش قدرت ترمزگیری در مواقع اضطراری و ترمز پارک برقی به همراه عملکرد اتوهلد (Auto Hold) در این خودرو تعبیه شده است. در تیپ فول H-Line، ترمز اضطراری خودکار نیز عرضه شده که در صورت تشخیص خطر برخورد، به صورت خودکار ترمزگیری میکند. این سامانهها در کنار هم موجب میشوند تا عملکرد ترمزگیری اوتلندر بسیار ایمن و قابل اعتماد باشد. پدال ترمز واکنش مناسبی دارد و وجود سیستمهای کمکی، فاصله ترمزگیری را در شرایط اضطراری به حداقل رسانده و ثبات خودرو را حفظ میکند.
وضعیت بازار کارکرده-امتیاز ۶ از ۱۰
خدمات پس از فروش و لوازم یدکی-امتیاز ۶ از ۱۰
واردات میتسوبیشی اوتلندر ۲۰۲۴ پس از چند سال وقفه، دوباره توسط شرکت آرین پارس موتور (نماینده رسمی میتسوبیشی در ایران) آغاز شده است. این موضوع بدین معناست که خدمات پس از فروش رسمی و تأمین قطعات یدکی توسط این شرکت پشتیبانی میشود. آرین موتور در دورههای قبلی واردات، سابقه قابل قبولی در ارائه خدمات و اجرای گارانتی داشته است و انتظار میرود این روند در خصوص اوتلندر جدید نیز ادامه یابد. با این حال، به دلیل تیراژ پایین واردات و هزینههای ارزی، احتمالاً قیمت لوازم یدکی اوتلندر ۲۰۲۴ بالا خواهد بود و قطعات بدنه یا فنی آن به راحتی خودروهای تولید انبوه در دسترس نخواهد بود. مالکان میتوانند سرویسهای دورهای را در نمایندگیهای مجاز آرین پارس موتور انجام دهند. در مجموع، هرچند تأمین قطعات به سرعت و ارزانی خودروهای داخلی یا چینی نیست، اما وجود نمایندگی رسمی تا حد زیادی خیال خریداران را از بابت پشتیبانی فنی و خدمات پس از فروش راحت میکند.
سازگاری با سوخت-امتیاز ۶.۵ از ۱۰

پیشرانه توربوشارژ میتسوبیشی اوتلندر برای دستیابی به بهترین عملکرد، به سوخت با کیفیت نیاز دارد. این خودرو طبق استاندارد یورو۶ تنظیم شده و در شرایط ایدهآل با بنزین اکتان بالا (سوخت با کیفیت)، مصرف ترکیبی حدود ۶٫۷ لیتر در صد کیلومتر را ثبت میکند. اما مصرف سوخت در شرایط شهری در بررسیهای واقعی تا حدود ۱۱ لیتر در هر صد کیلومتر گزارش شده است. با توجه به توربوشارژ بودن موتور، توصیه میشود از بنزین سوپر با اکتان مناسب یا افزودنیهای افزایش اکتان در باک استفاده شود تا احتراق صحیح و کارکرد نرم موتور تضمین شود. البته موتور اوتلندر میتواند با بنزین معمولی (اکتان ۸۰-۹۰) موجود در کشور نیز کار کند، اما ممکن است در بلندمدت آثار منفی بر کارایی موتور و قطعاتی نظیر توربوشارژر و کاتالیست بگذارد. استفاده از سوخت کمکیفیت میتواند موجب افت شتاب و افزایش مصرف سوخت شود و حتی احتراق ناقص و کوبش (Knock) در موتورهای توربو را در پی داشته باشد.
طراحی ظاهری-امتیاز ۷ از ۱۰

نسل چهارم اوتلندر از زبان طراحی جدید میتسوبیشی بهره میبرد که جلوهای مدرن و جذاب به این خودرو بخشیده است. در نمای جلو، طرح Dynamic Shield میتسوبیشی به چشم میخورد؛ چراغهای اصلی به صورت دوبخشی طراحی شدهاند و در بخش بالایی، دیلایتها و راهنماهای LED باریک در کنار جلوپنجره بزرگ کرومی قرار گرفتهاند. دو نوار کرومی ضخیم به شکل حرف C در طرفین جلوپنجره دیده میشود که از بالا به چراغهای باریک روزتاب و از پایین به پروژکتورها اتصال پیدا کرده و حالت تهاجمی به چهره خودرو میدهد. سپر جلو با خطوط عضلانی و حداقل استفاده از پلاستیک مشکی، نمایی باکیفیتتر نسبت به کراساوورهای همرده ارائه کرده است. در نمای جانبی، بدنه با حجمدهی مناسب همراه بوده و خطوط برجسته روی درها و گلگیرها خودرو را بزرگتر نشان میدهند. بسته به تیپ، رینگهای آلیاژی ۱۸ یا ۲۰ اینچی به همراه ستونهای مشکی و ریل سقفی، استایل جانبی را اسپرتتر میکنند. نمای عقب خودرو نسبتا ساده و هماهنگ طراحی شده است؛ چراغهای عقب با گرافیک Y شکل و چینش جداگانه، در هماهنگی با درِ صندوق و سپر عقب هستند. یک اسپویلر کوچک به همراه چراغ ترمز روی شیشه عقب و آنتن کوسهای، تکمیلکننده طرح عقب میباشند. در مجموع، طراحی ظاهری اوتلندر ۲۰۲۴ بالغ و باوقار به نظر میرسد؛ هرچند ممکن است به اندازه برخی رقبای کرهای پر زرق و برق نباشد، اما هماهنگی خطوط و اصالت طراحی آن، جذابیت خاصی ایجاد کرده که برای طیف وسیعی از سلیقهها دلپذیر است و امتیازدهی به میتسوبیشی اوتلندر برای بخض ظاهر ۷ می تواند باشد.
فضای داخلی کابین و جادار بودن-۶.۵ از ۱۰

کابین میتسوبیشی اوتلندر جدید به شکل محسوسی نسبت به نسل قبل بهبود یافته و از نظر کیفیت متریال و طراحی مدرن ارتقا پیدا کرده است. داشبورد خودرو طراحی ساده و ارگونومیکی دارد و در نسخههای فول، صفحه نمایش لمسی ۱۰٫۲۵ اینچی در بخش بالایی و یک صفحه آمپر دیجیتال ۱۲٫۳ اینچی پشت فرمان تعبیه شده است. هرچند به دلیلی طراحی نسبتا ساده و کلاسیک احساس لوکس بودن از کابین خودرو نخواهید گرفت و با کابین کاملا معمولی مواجه هستیم که در قسمت های زیادی از پلاستیک خشک و کاملا معمولی استفاده شده. اوتلندر ۲۰۲۴ خودرویی سه ردیفه (۵+۲ نفره) است؛ دو ردیف اول فضای کاملاً جادار و راحتی برای سرنشینان بلندقد فراهم میکند و فاصله محوری حدود ۲٫۷ متر، فضای پای کافی را برای سرنشینان جلو و عقب تضمین کرده است. ردیف سوم صندلیها صرفا برای کودکان در سفرهای کوتاه مناسب است. از نظر فضای بار، در مدل ۷ نفره فضای صندوق عقب با وجود برپا بودن ردیف سوم نسبتاً محدود است (حدود ۱۲۸ لیتر)، اما با خواباندن صندلیهای ردیف سوم فضای بار به شکل چشمگیری افزایش مییابد (بیش از ۴۸۰ لیتر مفید). امتیازدهی به میتسوبیشی اوتلندر در این بخش ۶.۵ است.
ایمنی سرنشینان-امتیاز ۸ از ۱۰
میتسوبیشی اوتلندر ۲۰۲۴ از نظر ایمنی در رده برترینهای کلاس خود قرار میگیرد و توانسته است پنج ستاره کامل را از مؤسسه NHTSA آمریکا دریافت کند. بدنه این خودرو با استفاده از فولاد مقاوم و مهندسی دقیق شاسی طراحی شده و استحکام بالایی در برابر ضربات دارد و انرژی ناشی از تصادف را بهخوبی دفع میکند. در تمامی تیپهای وارداتی، شش کیسه هوا (شامل ایربگهای جلو، جانبی و پردهای) برای حفاظت از سرنشینان تعبیه شده است. علاوه بر آن، سامانههای کنترل کشش و پایداری بهصورت استاندارد فعال هستند تا خطر لغزش و واژگونی در شرایط بحرانی کاهش یابد. نسخههای فول نیز با سامانههای پیشرفتهتری همچون ترمز اضطراری خودکار و هشدار خروج از خط عرضه میشوند که احتمال وقوع سانحه را به حداقل میرسانند. در مجموع، اوتلندر محیطی ایمن برای سرنشینان فراهم کرده است؛ چه در بُعد پیشگیری از سانحه با کمک فناوریهای کمکی، و چه در بُعد حفاظت پس از تصادف با ساختار مستحکم و ایربگهای متعدد. میتوان گفت اوتلندر ۲۰۲۴ از امنترین کراساوورهای وارداتی بازار ایران محسوب میشود.
عملکرد گیربکس-امتیاز ۶ از ۱۰

گیربکس اوتلندر ۲۰۲۴ از نوع اتوماتیک CVT است که بهصورت الکترونیکی هشت دنده مجازی را شبیهسازی کرده و امکان تعویض دستی تیپترونیک را نیز در اختیار راننده میگذارد. این جعبهدنده پیوسته در رانندگی شهری عملکردی روان دارد. با این حال، ذات گیربکسهای CVT باعث میشود تأخیر در انتقال قدرت احساس کنیم و دور موتور قبل از افزایش سرعت بالا برود. برخی تحلیل ها همین ویژگی را دلیلی برای کمهیجان بودن عملکرد گیربکس اوتلندر دانستهاند و آن را برای رانندگی اسپرت مناسب نمیدانند. با این وجود، میتسوبیشی با افزودن حالت دستی هشتسرعته و برنامهریزی هوشمند تلاش کرده است حس گیربکسهای سنتی را شبیهسازی کند و کنترل بیشتری به راننده بدهد. هنگام فشردن ناگهانی پدال گاز، اندکی تأخیر طبیعی CVT حس میشود. در مجموع، این جعبهدنده برای رانندگی روزمره و اقتصادی بسیار مناسب و کماستهلاک است، هرچند گزینه ایدهآلی برای علاقهمندان به تعویضهای سریع و اسپرت محسوب نمیشود. امتیازدهی به میتسوبیشی اوتلندر ۶ است.
ارزندگی در برابر قیمت-امتیاز ۵.۵ از ۱۰

ارزش خرید اوتلندر ۲۰۲۴ در ایران به عوامل متعددی وابسته است.. برند میتسوبیشی در میان مشتریان ایرانی سابقهای معتبر دارد و بسیاری حاضرند برای اصالت و دوام ژاپنی آن هزینه بیشتری بپردازند. از سوی دیگر، به دلیل هزینههای بالای واردات و تعرفههای گمرکی، قیمت نهایی اوتلندر در مقایسه با رقبا بالاتر است. بر اساس بازار جهانی، مدل پایه این خودرو حدود ۲۸ هزار دلار و نسخه فول آن تا ۵۳ هزار دلار قیمت دارد. با احتساب نرخ ارز و عوارض، پیشبینی میشود اوتلندر در ایران با قیمتی بسیار بالاتر به دست مصرفکننده نهایی برسد. چنین قیمتی برای یک کراساوور متوسط، رقم بالایی است و همین موضوع به عنوان یکی از معایب اصلی آن مطرح شده است. در مقابل، برخی رقبا بهویژه مدلهای چینی با امکانات مشابه و حتی موتورهای قویتر (۱۸۰ تا ۲۰۰ اسببخار) با قیمتی پایینتر عرضه میشوند. با وجود این، بسیاری از خریداران ارزش ایمنی بالاتر، دوام فنی و کیفیت ژاپنی اوتلندر را بیشتر از تفاوت قیمت اولیه میدانند. به طور خلاصه، اوتلندر ۲۰۲۴ خودرویی ارزشمند اما گرانقیمت در بازار ایران است و در صورتی که قیمت آن نسبت به رقبایی همچون تیگو ۸ پرومکس ،لوکانو و … تعدیل نشود، بیشتر مناسب خریدارانی خواهد بود که کیفیت و اعتبار برند را بر صرفه اقتصادی ترجیح میدهند.
